Tete de la Frema 3.151 m.

September 19, 2023 in France ⋅ ☀️ 12 °C

Det blev allerede stjerneklart i løbet af natten, og på et tidspunkt havde vi en brølende kronhjort gående rundt ikke langt fra bilen. Jeg vågnede faktisk ved, at jeg troede det var en ko der blev angrebet af en ulv! For nu har vi sovet blandt køer så mange dage, og det lød lidt klagende! Men snart blev jeg klar over, at det jo er nu, at kronhjortene er i brunst, hvilket de giver udtryk for i tide og utide!

Da det blev lyst begav vi os så op mod Fouillouse. Vi havde jo fundet et billede af et skilt på nettet, der viser vejen lige før broen Pont du Chatelet, og hvor der stod 3 meter i højden og 3 meter i bredden, hvilket er fint til Passepartout. Vi så ikke skiltet på vej op, men kom fint både over bro og gennem tunnel, og også videre helt op til landsbyen Fouillouse. En lille samling af huse og et kapel (kirke). Der er flere små overnatningssteder og et par cafeer, og sikkert en masse besøgende om sommeren. På nuværende tidspunkt var det ikke så galt, selvom vi ikke var de eneste vandrere, og om vinteren bor de bare 6 mennesker fast!

Men det var skønt at komme ud og gå igen! Vi var hurtigt oppe i lærk, fyr og enebær-bæltet, og derefter Marmot-zonen, med massevis af fede murmeldyr, der udnyttede den lune efterårssol - ligesom os! Vi havde udset os en fin rundtur op til søen med de ni farver: Lac des neuf couleurs, og derfra videre op til toppen Tete de la Frema. Omgivet af flotte bjergtoppe her på grænsen til Italien. Udsigt til Mont Viso og Po-sletten, og på vej ned fandt Jacky som sædvanlig (det er altid ham der opdager dem) en bunke afblomstrede Edelweiss.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/tete-de-la…

Vi er blevet heroppe, for hvis været holder i morgen med, vil vi gå en tur mere. Solen er forsvundet bag bjergene i vest, og skyer trænger sig på.