Endnu en regnvejrsdag. Haute-Ubaye

September 18, 2023 in France ⋅ ☁️ 13 °C

En fin nat i passet Col de Gleize, men ingen ulve. Vi triller lige så stille tilbage mod Gap og derefter mod den store kunstige sø Lac de Serre-Poncon. Vandstanden i søen er lidt bedre end sidste efterår, hvor vi var forbi, og hvor den var exceptionel lav. Søen blev skabt ved etablering af en dæmning i 1960-61. Inden da var der bare de to floder Durance og Ubaye, der løb sammen, og så et par landsbyer: Savines og Ubaye samt et par mindre samlinger af huse, i alt ca 1500 mennesker. Savines blev rekonstrueret højere oppe (i dag Savines-le-Lac), Ubaye blev opgivet som landsby, men kirkegården dog flyttet! Og så var det ellers et kæmpe område der blev oversvømmet, og søen er i dag Europas tredie største kunstige sø (i areal), og bidrager som vandreservoir til vandkraft, vanding, drikkevand og fritidsaktiviteter for hele Sydøstfrankrig. Vi kører næsten altid forbi den, den ene eller anden vej rundt, når vi er på vej mellem Mercantour - Queyras - Gap-området, og vi har også tit stoppet og taget en svømmetur ved den lille bugt Chanteloupe.

Men i dag kommer der flere regnbyger, og vi kører støt og roligt videre forbi Barcelonette, Jausier og op i Haute-Ubaye området til den lille landsby Saint-Paul-sur-Ubaye, hvor vi ender på en lille kommunal campingplads. I morgen skulle det blive strålende sol, selvom det er lidt svært at tro på lige nu, og vi har et par vandreture vi gerne vil på lidt længe oppe i dalen, fra den lille landsby Fouillouse. Det kræver dog også, at vi passerer en gammel bro og en lille snæver tunnel, så det må vi se, hvordan kommer til at gå med Passepartout!