Dalen Salso Moreno

October 2, 2023 in France ⋅ 🌙 14 °C

Dalen Salso Moreno besøgte vi første gang for 5 år siden. Det var her, vi så vores første murmeldyr (midt i oktober måned 2018), og det er et af de områder af Mercantour, vi bliver ved med at vende tilbage til. For geologer er det en spændende dal, med de forskellige processer og erosioner der har skabt det vilde landskab. For en kunstmaler må det være en drøm, at forsøge at gengive farverne i dalen. Og så er det et af de områder, hvor vi altid har set dyr, og derfor ville vi også tilbage og vandre en tur her i dag, selvom vi allerede nærmest har travet dalen rundt på kryds og tværs.

Og måske havde vi opbrugt vores stenbukke-kvote i går, for i dag blev en relativ stille dag. Vi gik fra Camp des Fourches, en gammel militærlejr med stenbarakker, og hvorfra man hurtigt kommer hen til Col des Fourches og kan kigge ned i dalen. Vi gik ned i dalen og søgte ud i dens højre side, op langs kanten og i små etaper op mod den høje top; Mont Aiga (2.832 m). Foruden en masse murmeldyr, var en enlig hjort (hind), det eneste vi mødte på vej op. Hun var kommet noget op over skoven og sine vante omgivelser, og så også lidt forvirret ud, men var højest sandsynlig flygtet fra en brunstig kronhjort længere nede, for ham hørte vi brøle af og til!

Fra Mont Aiga kan man så vandre på endnu en lang crete (højderyg), næsten hele dalen rundt. Dele af ryggen danner grænse til Italien, og her så vi faktisk 2 stenbukke. Fra det sidste pas fortsatte vi udenfor sti ned gennem nogle dybe kløfter, hvor vi tidligere har set muflon. Og sørme om de ikke var her igen. Ikke så store flokke som vi tidligere har set, men 7 lysebrune hunner blev det til. Men de er mindst ligeså meget på vagt som gemserne, og meget svære at komme tæt på.

Bunden er dalen er tæt beboet af murmeldyr, og vi så nok 100 stk i dag, så hvor mange mon der lever her, hvis man regner alle dem med, vi ikke har set? Til gengæld mødte vi ikke en eneste anden vandrer! Også lidt usædvanligt i dette fantastiske område.

Vi sagde så farvel til Tinee dalen for denne gang, men ikke til Mercantour.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/mont-aiga-…