• Day 26

I stenbukkens tegn

October 1, 2023 in France ⋅ ☀️ 16 °C

På vej op mod Col de la Bonette fra Jausier, ligger der en lille sø; Lac des Eissaupres, hvor man kan holde og overnatte. Det er før nationalparken og over trægrænsen, og det er næsten som at holde i et amfiteater, med gyldne og grå bjerge hele vejen rundt. Vi kørte derop om formiddagen, efter at have tanket vand og gas mm, og ville så gå en tur derfra, og blive der om aftenen. Vi har tidligere gået et stykke på en bjergryg lidt højere oppe, og vi sigtede efter der, hvor vi var kommet ned sidste gang, for så at fortsætte længere ud af ryggen fra det pas.

Det blev en fantastisk tur, hvor vi mødte så mange stenbukke, at vi til sidst holdt op med at tælle dem, og faktisk også at fotografere dem! De første gik og græssede lidt neden for skråningen. Et par hunner. De næste var nogle gamle hanner, med kæmpe horn som stak op over stenene, de lå i. De gad næsten ikke at flytte sig, da vi nærmede os. Vi fulgte en sti (ikke markeret) det meste af vejen, men mødte ikke andre vandrere. Da vi nærmede os den højeste top, var der pludselig en hel flok stenbukke på nok 15 stk. Hunner med unger, som klart er de mest agtpågivende og beskyttende. Hannerne med de største horn var igen meget rolige. Vi måtte gå lidt udenom, for ikke at forstyrre dem, men de flygter ikke langt væk ligesom gemserne. Rykker sig bare lidt.

Vi fortsatte op og ned over små toppe på ryggen, helt ud til den sidste top med kors på. Havde tid til at bygge en grønlandsk varde et sted, hvor alle stenene var så fine og flade, som var de hugget ud af et stenbrud. Gik så tilbage, op på den højeste top; Le Chevalier (2.886 m), og derfra ned igennem en anden dal. Her mødte vi de sidste 5 stenbukke, som stod lige der, hvor vi skulle ned! Forsigtigt passerede vi forbi, sigtede over mod et pas, og kom tilbage til vores sø. Det var en meget impulsiv og improviseret tur, og faktisk lidt svært at se på kortet bagefter, præcis hvor vi har gået, men et fantastisk landskab og helt utroligt at møde så mange stenbukke på en dag!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-chevali…