• Day 29

Mont Pelat 3.051 m.

October 4, 2023 in France ⋅ ☁️ 14 °C

Vi vandrede turen op til Mont Pelat fra Parking de la Cluite, hvor vi har holdt i nat. Små biler (under 2 meter i højden) kan køre videre til den sidste parkering, der ligger 3-4 km og ca 300 højdemeter længere oppe, men vi startede tidligt i dag, og gik stykket op gennem skoven uden at kny. Det er faktisk et fint stykke at gå på sti hele vejen. Ude af skoven hilste murmeldyrene os velkommen og længere oppe græssede gemserne, så alt var som det skulle være!

Toppen Mont Pelat er ikke svær at komme op på, men det er jo en del højdemeter man skal overkomme i store, bløde sving. Jo højere man kommer op, jo mere kommer der til syne af den store sø Lac Allos, som også er en af attraktionerne i dette område. Den ligger i en stor rund dal, næsten som et vulkankrater, uden at det er det! Omgivet af toppe og lidt spredte træer på skråningerne ned til søen - meget idyllisk! Men udsigten fra Mont Pelat er heller ikke dårlig. Vi kan stadig se gletscherne ved Les Ecrins, og sørme også Mont Blanc i ensom majestæt langt ude i horisonten.

På vej ned fik vi også set dagens stenbukke (en mor med en unge der græssede), og vi sluttede af ved Lac Allos, inden turen gik ned igen til Passepartout på parkeringspladsen. I alt 25 km og 1.530 højdemeter! Kørte ned til Allos, hvor der stadig var sol og ikke så mørkt som inde i skoven, hvor vi sov i går!

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/mont-pelat…