Col des Champs

October 5, 2023 in France ⋅ ☀️ 12 °C

Endnu en dag hvor vi kørte på nogle veje og gennem et lille bjergpas, vi ikke har prøvet før.

Fra Allos fortsatte vi ned af dalen langs floden Verdon til den næste landsby Colmar les Alpes. Det er en flot lille og meget velbevaret landsby, med en fæstningsmur fra 1600-tallet hele vejen rundt om byen, samt et forsvarsværk ved indgangen og udgangen.

Det er sjovt som landsbyerne i Mercantour både ligner hinanden, men også er lidt forskellige fra dal til dal. Dalene har været ret isolerede fra hinanden. Nogle steder har der selvfølgelig været handel via de små bjergpas, men vejnettet går hovedsaglig på langs af dalene, og bjergområderne imellem hver dal er ret utilgængeligt. Så i dag, da vi efter Colmars les Alpes ville bevæge os fra Verdon over i Var-dalen, var det ad endnu en lille, stærkt snoet og stejl bjergvej over passet Col des Champs. Da vi kom op over skoven, var det et storslået landskab med nøgne bjergtoppe der mødte os. Næsten et Col de la Bonette i miniformat, for der var ikke så langt at køre som der, før det gik ned igen til Saint-Martin d’Entraunes og floden Var.

Her har vi kørt før, men jo ikke vandret alle ture, så efter små stop i Entraunes og Estenc er vi nu kørt op til en lille holdeplads lige før grænsen til nationalparken. Og i morgen parkerer vi et par sving længere oppe ad vejen og går en tur!