Peone og Montagne de l’Estrop 2.247 m.

October 9, 2023 in France ⋅ ☀️ 19 °C

De tre landsbyer Valberg, Peone og Beuil ligger med under 10 km imellem hinanden, og er alligevel tre vidt forskellige steder. Valberg er vi altid bare kørt igennem. Det er et skisportssted om vinteren, og selvom der også har været en landsby oprindelig, er den druknet i hoteller og hytter, restauranter og butikker (der er lukket om efteråret), og bjergene omkring har ikke virket så fristende at vandre i, med udsigt til skilifter- og pister.

Peone havde vi ikke været forbi før, men i dag havde vi udset os en vandretur herfra, op forbi gamle sætere, til toppen l’Estrop, og ned igen en lidt anden vej, men også ad markveje og forbi små tidligere beboelser. Turen var fin, selvom l’Estrop ikke er den højeste top i området! Lige over bagved ligger nemlig Mount Mounier, som er en rigtig flot top, og som vi var oppe på for 2 år siden fra Beuil.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/montagne-d…

Landsbyen Peone, som vi gik en tur i, da vi kom ned igen, er godt nok også et besøg værd i sig selv. Byens huse ligger tæt sammenbygget i en lille klump på en stejl skråning. De er i flere etager, og når man går rundt i de små gader, når tage og vægge sammen over hovedet på en, og det er en sand labyrint. Vi har aldrig oplevet en middelalderby med så snævre gader og sammenfiltrede huse! Der bor kun 100 mennesker fast i Peone og omegn, og jeg tror faktisk de fleste bor i omegnen! Men mange af husene er sat i stand, af familier der stammer fra byen og området, og benyttes som sommerhuse.

Sidst på eftermiddagen kørte vi så til Beuil, som vi har et ganske særligt forhold til. Det var et af vores første møder med Mercantour, da vi tilbragte nogle kolde og blæsende novemberdage på det lille hyggelige hotel l’Escapade, for 5-6 år siden, før vi fik Passepartout. Vi har været forbi ca hvert andet år siden, og fået vandret næsten alt hvad der er at vandre i området. Landsbyen har både en gammel bydel, men vidner også om et sted med flere aktiviteter. Det er her folk bor og lever (i modsætning til Peone og Valberg). Vi overnatter gerne på den hyggelige og lidt alternative campingplads, og vi er altid oppe og spise på Hotel l’Escapade hos det sympatiske værtspar.