Vandre- og køretur ved Gorges de Daluis

October 8, 2023 in France ⋅ 🌙 18 °C

Det er søndag i dag, så det passer meget godt med en vandretur til den nedlagte landsby Amen! Der dog udtales: “Ame” med tryk på e. Vi er kommet ned i et helt andet vegetationsområde her ved Guillaume i 800 meters højde, så det er en noget anden verden at vandre i, end vi har været vant til de sidste uger. Ingen murmeldyr, græs og lærketræer. I stedet dufter det af alle Provence’ krydderurter, det er knastørt og stenet med tidsler og tornede buske, og samtidig er det virkelig varmt i dag, 27-28 grader.

På vej op mod Amen (som ligger i 1350 meters højde) tænker jeg, på det liv de mennesker har haft, som boede her i 1800-tallet. Her er så tørt og stenet, så det er slet ikke til at forstå, hvordan man kan finde på i sin tid at bosætte sig som landmand sådan et sted? Og det var landbrug med får, de levede af, kombineret med lidt arbejde i nærliggende miner. Den lille landsby havde (sammen med to andre små samlinger af huse) lidt over 100 indbyggere. Der var kirke og skole indtil 2. Verdenskrig. Derefter blev landsbyen stille og rolig forladt efterhånden som folk flyttede eller gik bort, og der blev aldrig bygget bilvej op til landsbyen. Kirken og et enkelt hus er bevaret i dag, resten er ruiner af gamle huse og især stendiger og terrasser.

I dag kan det måske virke meget eksotisk; helt uberørt, ingen trafikstøj, man skal gå for at komme hertil, flot udsigt over de røde klipper osv. Men de vidneudsagn/citater fra mennesker, der har boet der som barn, eller haft familie der har levet der, fortæller en anden historie. Det var et utroligt hårdt liv, ja, ligesom et helvede på jord, udtalte en gammel mand. Og i varmen i dag, kan jeg godt sætte mig ind i, hvordan det har været. At se udviklingen komme til byerne nede i dalen, med strøm, vand, handel og køretøjer, mens man selv bor 2 timers vandring opad, på en stenet bjergskråning, hvor kilden med vand måske løber tør om sommeren?!

Men det var en flot oplevelse i dag, og især vandreturen fra Amen og ned over de røde klipper, som bliver til slugten Gorges de Daluis længere nede. Da vi kom ned til vejen, kørte vi med Passepartout vejstrækningen med de 17 tunneller, og det er da et ret imponerende landskab. Og det kunne næsten se ud som om, at det har været let og sjovt at udhugge tunneler og bygge en vej igennem de bløde klipper.

Se vandreturen på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/hameau-ame…