Thoard, Auton - Sisteron’s bagland

October 17, 2023 in France ⋅ ☁️ 13 °C

I formiddags kørte vi til den lille landsby Mezel lidt syd for Digne for at købe honning hos Delphina Dast. Første gang vi mødte hende, var på marked i Forcalquier, i silende regnvejr, i december måned for 5-6 år siden. De fleste andre boder havde pakket sammen, men hun stod tilbage, med lige det lavendelhonning, vi var på udkig efter! Vi købte det meste af det, hun havde tilbage, fortalte vi kom fra Grønland, og næste år kunne hun selvfølgelig huske os, da vi kom forbi markedet igen! Nu har vi en fast aftale med hende, hvor vi skriver til hende i løbet af sommeren og kommer forbi hjemme hos hende, og henter det her om efteråret. 12 glas lavendelhonning og 6 glas forårslynghonning (miel de bruyere blanc)! Et års forbrug!

Derefter tog vi bagvejen til Sisteron via de små landsbyer: Thoard, Auton og Saint-Geniez og det lille pas; Col de Fontbelle. Det er en flot køretur gennem et åbent landskab med specielle klippeformationer og en del små gårde og landsbyer. Der er også en del vandreruter i området, og vi har tidligere gået fine, kortere ture her i november/december måned.

Efter et eftermiddagsstop i Sisteron fortsatte vi af en snoet vej nu op mod Montagne de Lure. Det sidste lange stykke er gennem skov, og skyerne kom længere og længere ned, eller også var det os der kørte op i dem! I hvert fald endte det med støvregn og tåge, og vi besluttede at overnatte lige før toppen, for at se, om det måske er bedre vejr i morgen, og klart nok til en lille vandretur.