Retur til Sigoyer

October 23, 2023 in France ⋅ ☁️ 18 °C

Det er over en måned siden, at vi var her sidst. Træerne har fået flotte efterårsfarver og valnødderne drysser ned, men den første dag er vi også indhyllet i regn og tåge, og kommer ikke så meget ud. Vejret indbyder mest til at hygge indendørs og udveksle historier.

Om tirsdagen klarer det pludselig op, og vi skynder os på en lille vandretur af vejen op til passet Col des Guerins. Herfra kan man gå op på både den lille (la petite) og den store Pic de Céüse, (som er meget berømt i klatrekredse) hvilket vi næsten har været hvert år, når vi har været forbi. Men i år holder vi os til vejen og samler valnødder!

Om aftenen er vi henne og spise hos nogle naboer og venner til Pierre og Francoise. Det er som altid hyggeligt, og vi får serveret en masse gode og lokale specialiteter: Syltede svampe af arten vin-mælkehat (eller blodig mælkehat) Sanguin på fransk. Den findes vist ikke i Danmark, men er meget populær hernede, og smager virkelig også godt i sådan en olie-eddike lage. Soupe au Pistou (efterårssuppe med alle havens grøntsager og bønner). Æble-crumple - også en rigtig efterårsdessert. Og så selvfølgelig en række forskellige oste fra den lokale gård. Rødvin og pærebrændevin!