Satellit
Visa på kartan
  • Dag 53

La Petite Moucherolle 2.156 m.

28 oktober 2023, Frankrike ⋅ ⛅ 15 °C

Der var ellers lovet sol i dag, men den lod vente på sig, og i stedet var der en rigtig kold vind! Så vores tur i dag blev ikke helt så lang, som vi havde regnet med. La Grand og La Petite Moucherolle er nogle af de højeste toppe i den nordlige del af Vercors, så det var dem vi sigtede efter, for at få så meget udsigt som muligt. De ligger til gengæld også i Vercors alpine ski-område, så både op- og nedstigning er mellem skilifte og pister. Det er og bliver bare ikke særligt charmerende for en vandrer, men nu har vi så gjort os den erfaring. Faktisk ligger der en lille top lige lidt længere mod syd (Tete des Chaudieres), som vi også kunne være gået op på fra vores parkering, og hvor jeg måske tror, at selve vandreturen havde været flottere?

Men vi kom op på la Petite Moucherolle, og vi kunne se, at det er blevet vinter i Alperne nu. Vi kunne se Les Aiguilles d’Arves med sne på, hvor vores efterårstur i år startede i 28 graders varme! Vi så igen flokke med stenbukke (i dag dog gennem kikkerten), og man har en flot udsigt over hele den lange klint og dalen vi var i i går med Gresse-en-Vercors. Og så droppede vi at fortsætte op på den store Moucherolle (som man ellers også godt kan).

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/la-petite-…

I stedet havde vi god tid til at køre ned igennem Gorge de la Bourne, en rigtig fin køretur på en spektakulær vej, og vi gjorde et stop i landsbyen Pont en Royan, hvor vi gik en tur langs med floden. Floden La Bourne har været udnyttet for sin vandkraft langt tilbage i tiden. Først med vandmøller til at male korn og drive savværker, senere industri med spinderier, væverier og klædefabrikker. Landsbyen Pont en Royan er kendt for sine gamle “hængende” huse fra 1500-1600 tallet. Det er lidt sjovt at mærke, at vi lige pludselig er meget langt væk fra Alperne, både hvad angår landskab, kultur og byggestil.