Rhonedalen,familiebesøg,Chateau Bobineux

October 29, 2023 in France ⋅ 🌬 13 °C

Søndag morgen kører vi ned til den lille by Saint-Naziare-en-Royans, finder en bager der har åbent, og drikker morgenkaffe med croissanter ved floden Isere sammen med nogle ænder og et par drenge der fisker!

Vi kører videre ned til Valence ved Rhonefloden, hvor Jackys niece bor. Her bliver vi budt på rigtig traditionel couscous, og vi tilbringer et par hyggelige timer sammen med hele hendes familie. Om eftermiddagen kører vi sammen forbi hendes far (og Jackys brors) grav, og stiller en stor krukke med crysantemumblomster, som det er skik og brug at gøre her i Frankrig op til Allehelgens dag (la Toussaint). Derefter fortsætter vi op til Saint-Vallier ca 30 km længere nordpå i Rhonedalen, og gør det samme ved Jackys mors grav.

Vores plan for de næste dage er at køre videre mod vest, ind i Ardeche og besøge Jacques og Daniele på deres lille slot Bobineux og derfra videre mod Auvergne. Efter at have snakket med dem, passer det bedst at vi kommer her til aftens, så vi skynder os videre og når frem lige mens det bliver mørkt. Vi har jo mistet en time med lys til vintertiden her i dag!

Det bliver en hyggelig aften med en masse snak om Grønland, hvor Jacques har arbejdet som kok fra 1973-91 (i Nuuk og Ilulissat). Han har ikke været der siden, men følger med i hvad der sker og snakker stadig lidt dansk! Og så har de bare sådan et eventyrslot her i Ardeche, med en virkelig udsøgt restaurant, som de sammen har bygget op siden han kom tilbage til Frankrig, og som deres to døtre nu er ved at overtage driften af, stadig med god hjælp fra forældrene.