Puy de Dôme 1.465 m.

November 2, 2023 in France ⋅ ☁️ 10 °C

I Bretagne og Normandiet har orkanen Ciaran hærget i nat, og ved Pointe du Raz, hvor vi holdt for tre år siden, har de slået rekorden med vindstød på 57,5 m/sek (207 km/t). Så vi er glade for, at vi ikke var der, men selv i vores lille landsby i Auvergne stormede og regnede det godt i nat, og vi vågnede en del gange. Så vi havde ikke de største forventninger til i dag, men kørte langsomt afsted mod nord, fandt et sted og handle lidt, og pludselig klarede det op og der kom blå himmel.

Vi lagde så kursen mod vulkanen Puy de Dôme, som ligger lige vest for Clermont-Ferrand, og på vej derop kørte vi nærmest i “læ”, og dermed klart vejr, af rækken af gamle vulkaner der ligger på en nord-syd gående linje. Vi kunne dog godt se, at toppene blev ved med at ligge i skyer, og da alt vores tøj og sko lige var blevet tørt efter vandreturen i går, havde vi ikke så meget lyst til at skulle ud og gå i silende regn eller slud igen.

Men vulkanen Puy de Dôme kan man jo køre til toppen af med et lille tog! Og det blev dagens tur. Faktisk er det en tandhjulsbane. Turen er på 5,1 km og stiger 350 højdemeter, så et tandhjul under toget griber fast i en række tænder (tandstænger) mellem skinnerne, for at toget kan køre så stejlt både op og ned. Det er ikke så tit vi kommer op på en top på den måde! Men sjovt nok at prøve lidt andet en gang i mellem, og som forventet var der absolut ingen udsigt fra toppen i dag!

Nede igen var det dog nogenlunde klart, og vi kørte videre ind til Clermont-Ferrand, hvor vi holder for natten.