Clermont-Ferrand - Apremont-sur-Allier

November 3, 2023 in France ⋅ ⛅ 8 °C

Vi tog letbanen ind til centrum af Clermont-Ferrand og gik lidt rundt og kiggede på byen. Noget af det der falder i øjnene er alle de sorte bygninger. Huse, mure, veje, springvand og ikke mindst den store katedral med de to tårne. Alt er bygget af de sorte lavasten fra vulkanerne i området. Det er lidt specielt, og på en måde også lidt dystert.

Man skal imidlertid ikke ret langt nord for Clermont-Ferrand, så skifter landskabet og byerne. Vi gjorde stop ved byen Moulins, og her er alt bygget med lyse sten! Landskabet bliver mere fladt, og med efterårsvejret i dag, kunne det næsten have været et sted i Danmark, vi kørte igennem. Og så alligevel ikke. Vi kørte på “bagsiden” (den vestlige side) af floden Allier, på en lille departemental vej, hvor vi næsten ikke mødte andre biler. Hovedvejen går over på den østlige side af floden. Der var store græsmarker og enge ned til floden, spredte egetræer, ind i mellem lidt skov, køer der græssede men næsten ingen landsbyer, bare gamle, lidt forfaldne herregårde.

Da der endelig begyndte at dukke små landsbyer op, var det ved at blive mørkt. Vi stoppede ved Apremont-sur-Allier der udelukkende består af gamle huse, et slot og en lille kirke. Floden løber helt tæt på, og området har i gamle dage levet af eksport af kalksten fra nærliggende stenbrud og egetræer, som blev transporteret med pramme ned af floden. Og det er vel at mærke mod nord. Til floden Loire og via en kanal til Seine og derfra til Paris. Og det er også vores vej, de næste par dage!