Paris 5-6 nov.

November 6, 2023 in France ⋅ ☁️ 10 °C

Søndag formiddag vandrer vi fra campingpladsen på vej og sti gennem Boulogneskoven, ind til Seinen og langs denne ind mod øen Ile de la Cité, hvor kirken Notre Dame ligger. Det går vist fremad med genopbygningen af den efter branden i 2019, men den er stadig godt pakket ind i stilladser, og mangler det høje kirkespir midt på taget. Lige bag Notre Dame, i Latinerkvarteret, bor vores gode ven Michel, i nok en af verdens bedst beliggende ældreboliger! Han fylder snart 96, og har så meget livserfaring, oplevelser og idealisme at dele ud af, og så husker han stadig alle personer og begivenheder, fra de år han og Jacky var sammen i Grønland! Så vi tilbragte en hyggelig dag hos ham, inden vi sent på aftenen fandt vej tilbage til campingpladsen, denne gang med metro og taxi.

Mandag tog vi endnu en tur ind til byen. Vejret var tørt og blæsende og solen kiggede frem. Vi har ikke noget behov for at gå på museer eller se på seværdigheder, når vi er i Paris. Vi kommer der for at besøge vores venner, og tager det så som en oplevelse at gå rundt i gader og parker, og især langs med Seinen, hvor man kan kigge på pramme og husbåde. Vi sejlede også et stykke med en af bådene, hvor man kan stå af og på, på begge sider af floden, som man vil. Om aftenen var vi inviteret ud til Jackys fætter Abdelwahab, der også har en ret fantastisk beliggende lejlighed; i området La Defence med den nye Triumfbue og alle skyskraberne. Fra hans lejlighed i den 47-etage høje bygning, kan man se Eiffeltårnet lyse op i nattehimlen ude i horisonten. Jacky og Abdelwahab fik en hyggelig aften sammen. Der går gerne et par år imellem at de ses. Jeg måtte give op efter et par dage med storbyens larm og indtryk, og gik tidligt i seng i Passepartout. Det er meget hårdere at blive udsat for civilisationen i en storby, end at bestige alverdens 3000-meter toppe!