Briare, Gien, Sully-sur-Loire

November 4, 2023 in France ⋅ 🌬 11 °C

Floderne og kanalerne er godt fyldt med vand i disse efterårsdage. Vi kører først langs med Allier, der snart løber ud i floden Loire. Derefter følger vi kanalen; Canal Latéral à la Loire, der løber langs med Loire på dens vestlige side, og oppe i Briare, er der så bygget en bro til kanalen, så den krydser over Loire, og fortsætter mod nordøst, nu som Canal de Briare, der senere løber ud i Seinen.

Men vi stoppede i Briare, og gik en tur på den ret imponerende kanal-bro, der er 6 meter bred og 2 meter dyb. Den er bygget i 1890erne, hvor floder og kanaler stadig var den vigtigste transportvej, og pramme kunne således fragte gods op til Paris fra hele Midtfrankrig.

Men vandet løb ikke bare vandret i dag! Det kom også ned fra himlen i stride strømme. I Gien klarede det pludselig op, og ved Sully-sur-Loire var det også nogenlunde tørvejr, og vi tænkte på at overnatte der, men så besluttede vi alligevel at køre mod Paris. Landskabet blev pludselig meget fladt, med vindmøller og roemarker. Vi fik et kort glimt af Eiffeltårnet, inden vi blev trukket ind i trafikken rundt om Paris, og så var vi fremme ved campingpladsen i Boulogneskoven.