Gorinchem - Holland

November 9, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 8 °C

Vi starter med at gå en tur i skoven, da det er tørvejr og pæne efterårsfarver, og så for at få lidt motion. Vi savner de lange vandredage i Alperne! Derefter kører vi videre ind i Holland, hvor vi sigter efter byen Gorinchem, som ser ud til at være lidt det, vi forbinder med en hollandsk by, med en masse kanaler.

Holland er jo ca på størrelse med Danmark, men med tre gange så mange indbyggere, så der er bare ikke alverden med plads. Det mærker man i hvert fald selv med en lille autocamper! Der er trængsel på vejene, både med biler og cykler, og så er der bare ingen steder at stoppe eller parkere! Hverken langs landevejene ude på landet eller inde i byerne. Vi ender med at have kørt op og ned af alle Gorinchems små ensrettede gader, inden vi endelig finder et sted at holde, på en lille blind vej ude i et industrikvarter. Herfra går vi så ind og rundt i gaderne nu til fods, for at opleve det lidt nærmere. Husbåde og pramme der pryder kanalerne.

Sidst på eftermiddagen kører vi op til den lille by Bilthoven lige uden for Utrecht, hvor Dirk og Faezeh bor. De er glaciologer og kommer hvert år til Narsarsuaq med forskellige forskningsprojekter. Dirk har arbejdet mange år for GEUS i København, Faezeh er ved at starte et projekt op med gletscherne ved Motzfeldt Sø, som vi jo har haft nogle fantaststiske vandreture ind til de sidste to år. Men derudover er de også med i forskellige træplantningsprojekter bl.a. i Grønland, og har skaffet os de træer, som vi har plantet i sommer uden for vores hus i Narsarsuaq! Så vi tilbringer en hyggelig aften sammen, og overnatter ude foran deres hus på en rolig villavej.