Bourtange - Holland

November 10, 2023 in Germany ⋅ ☁️ 8 °C

Selvom det er endnu en dag med lidt kedeligt efterårsvejr, giver vi alligevel lige Holland en chance for at vise sig lidt frem. Vi undgår motorvejene, og kører først til den mindre by Zutphen og går en lille tur der. Derefter mod nordøst til den gamle fæstningsby Bourtange, der ligger tæt ved grænsen til Tyskland. Vi har tidligere kørt ude langs med vestkysten af Holland, så det er også for at se, om det nu passer, at hele landet er så fladt, som man siger? Og det gør det! Det er fladt, grønt og vådt på denne novemberdag. Der står vand på markerne såvel som i kanalerne og floderne. Heste og får ser våde og trøsteløse ud i regnvejret.

Vi når til Bourtange lige før det bliver mørkt. Dagene er også blevet 1 time kortere på de sidste par dage. Bourtange var oprindelig bare en fæstning, bygget i slutningen af 1500tallet og meget imponerende med volde og voldgrave i en stjerneform. I 1851 blev forsvarsværket opgivet, og bygningerne omdannet til en landsby indenfor voldene. Husene er så blevet restaureret her i 1900tallet om omdannet til et slags levende museum, hvor der i dag bor ca. 300 mennesker.

Efter en rundtur med paraply, kørte vi over grænsen til Tyskland og kommer langsomt nærmere og nærmere Danmark.