Vores første tur med autocamper! Med stop i Dolomitterne (Italien) og derefter til Nationalparken Mercantour i den sydlige del af de franske alper. Til Camargue og op gennem Massif Central til Paris. Belgien, Holland og den tyske vadehavskyst hjem.

TJ Camper, Hedensted

October 7, 2019 in Denmark ⋅ ⛅ 7 °C

Så er vi klar til eventyr, med vores helt nye Globe-Traveller Explorer XS. Vi pakker, kører sydover og lærer hinanden (camper og os) at kende! Overnatter på autocamperplads i Schleswig (Schleswiger Stadthafen).

Over Brennerpasset til Italien

October 10, 2019 in Italy ⋅ ☀️ 12 °C

Fra Warngau kører vi af småveje ind i Østrig og videre forbi Innsbruck mod Brennerpasset til Italien. Med kurs mod Brunico og østpå til Dobiacco, hvor vi overnatter på campingpladsen Lago Di Dobbiaco. Får fyldt vand på og gasvarmeren til at virke! Så er vi ved at have styr på det nye liv med en autocamper! - Og klar til at begynde med lidt vandreture i Dolomitterne.Read more

Drei Zinnen Hütte

October 11, 2019 in Italy ⋅ ☀️ 7 °C

Kigger på kort, og tænker at vi skal starte lidt roligt ud, med at vandre gennem en dal ind til hvor man kan se de meget berømte Drei Zinnen. Det viser sig at være en lidt lang tur gennem dalen Valle della Rienza, men flot og udsigten og vejret inde ved Rifugio Antonio Locatelli er helt perfekt. Om aftenen kører vi ned til søen Lago di Misurina, og overnatter på en stille parkeringsplads der.Read more

Vandring i Dolomitterne

October 12, 2019 in Italy ⋅ ☀️ 11 °C

Fra parkeringspladsen vandrer vi op til Rifigio Col de Varda og videre af rute 117 gennem et par pas til Rif. Fonda-Savio. Det er stejlt og flot! På afstand tror man ikke, det er muligt, men på de stejleste steder hænger der en stump stålwire eller er sat et trin fast i klippen, og så går det fint. Fra Refugiet tager vi rute 115 ned til den anden ende af søen Misurina. Inden aften kører vi videre mod Cortina og til den mindre by La Villa, hvor vi overnatter på en glimrende autocamperplads i udkanten af byen, med alle faciliteter!Read more

Colfosco, Dolomitterne

October 13, 2019 in Italy ⋅ ⛅ 19 °C

Vejrudsigten siger én dag mere med godt vejr her i området, så vi kører forbi Corvara og til den næste landsby Colfosco, hvor vi parkerer ved en skilift, og vandrer opad gennem dalen til plateauet og Rifigio Puez. Der er ellers også en flot top på 2.665 m (Sassongher) på vejen, men vores knæ er lidt medtaget af de første dage, så vi nøjes med at nyde udsigten mod den og alle de øvrige toppe! Det er et flot område, vi gerne vil vende tilbage til, men vi møder også mange andre vandrere, selv på denne årstid. Vi vandrer ned igen via Col Pradat, og kører så ellers mod Bolzano, og derfra af motorvej sydover, forbi Gardarsøen og overnætter ved dens sydlige ende, på en rolig parkeringsplads i byen Sirmione.Read more

Beuil, Frankrig

October 14, 2019 in France ⋅ ☀️ 16 °C

Vi kører tilbage til motorvejen og vestpå mod Brescia. Derefter Piacensa, mod Turino og ned til Cuneo. Fra Cuneo kører vi mod vest og efter Vinadio op til passet Col de la Lombarde og ind i Frankrig. Vejrudsigten lover regn, blæst og torden i nat, så vi fortsætter af små veje først til Isola 2000 (skisportssted), så ned til Isola (landsby), videre mod syd til Saint-Sauveur sur Tinée, og derfra af rigtig små veje til Beuil. Det var efter denne tur, at vi syntes bilen havde fortjent sit navn Passe-Partout! Beuil kender vi fra tidligere som en rigtig hyggelig lille landsby, med gode muligheder for vandreture, så her vil vi gerne være nogle dage, også selvom vejret skulle blive dårligt.Read more

Hviledag Beuil

October 15, 2019 in France ⋅ 🌧 9 °C

Regnvejr, lyn og torden om natten og morgenen. Vi bruger formiddagen på at arbejde lidt, da der både er strøm og wi-fi på campingpladsen! Går en tur i landsbyen om eftermiddagen, hvor det klarer op, og hilser på værtsparret på Hotel L'Escapade, som altid kan give tips og gode forslag til vandreture i området. Det lille hotel og hyggelige restaurant har åbent hele året rundt. Vi har boet der tidligere (før vi fik autocamper), og nu spiser vi aftensmad der.Read more

Vandretur fra Beuil

October 16, 2019 in France ⋅ ☀️ 10 °C

Vi vandrer en fin rundtur fra Beuil, gennem sæterlandskaber, lidt skov, og med udsigt til de højere fjelde i Mercantour. Ca 16 km i alt. Se vandreturen i detaljer på Wikiloc:

Col de la Cajolle - Bayasse

October 17, 2019 in France ⋅ ☁️ 5 °C

Vi forlader Beuil og kører gennem nabobyen Valberg til Guillaumes og derfra op mod Entraunes og Col de la Cajolle. Vi har udset os en rundtur der starter i passet, så vi er så højt som muligt i udgangspunktet. Det er morgentåge, stille og vi har det helt for os selv! På vej op mod de første søer klarer det langsomt op. Vi ser nogle Chamois'er (gemser), som vi et kort øjeblik tror er stenbukke. Det er blevet sådan for os, at gemserne ser vi næsten hele tiden på vores vandreture i Mercantour-området, men stenbukkene har vi indtil nu, kun set én gang, og det er dem vi kigger langt efter, når vi er oppe i deres område. Da tågen sænker sig lidt igen, siger jeg for sjov, at nu kan vi jo gå tæt forbi flokke af stenbukke uden at se dem! Og ikke lang tid efter, kommer vi faktisk til en lille flok, som har lagt sig roligt på den bjergryg, hvor vandrestien passerer over, og vi går tæt forbi dem i tågen, men uden at de ænser os! Meget flot!
    Efter vandreturen fortsætter vi ned af passet, og stopper lige så snart vi er ude af nationalparken, og kan overnatte i det fri. Det bliver ved den lille landsby Bayasse.