Frankrig. Efterår 2020

August - November 2020
Efter en dejlig sommer i Grønland, prøver vi nu at komme til Frankrig igen! Planen er først og fremmest at komme ud og vandre i nogle af de lidt mindre kendte områder i og omkring Alperne. Read more

Dalen Valgaudémar

September 16, 2020 in France ⋅ ☀️ 21 °C

Vejrudsigten lover et par dage endnu med varme, sol og tørrevejr (kun risiko for tordenbyger om eftermiddagen), så efter at have fået endnu nogle vandretips og kigget en masse på kort, kørte vi fra Sigoyer mod Veynes, drejede op mod La Joue de Loup og Devoluy, igennem nogle små pas, ned på vejen mod Grenoble, men så fra igen ved Saint-Firmin og ind gennem dalen Val de Valgaudémar så langt vejen går. Her har vi gået en lille eftermiddagstur ved Refuge de Gioberney for lige at komme igang igen, og holder nu på en lille parkering lige uden for nationalparken Les Ecrins, mens regnen trommer hyggeligt på taget, og det buldrer lidt i det fjerne ind i mellem. Hvor skønt det er, at have sit hus med sig, som en anden snegl!Read more

Gioberney. Vandring

September 17, 2020 in France ⋅ ☀️ 22 °C

Vi vandrer under rønnebærtræer, fyldt med de lækreste røde rønnebær, blandet med lidt el og birk. Det kunne næsten være Sydgrønland! Vi er startet lidt lavere end vi plejer, men får så en fin opstigning blandt træer. Kommer dog hurtigt over trægrænsen, forbi et lille fårehyrdeshelter og op til et lille pas; Col de Giorbenay. Derfra går vi lidt tilbage og over nogle stejle stenraviner, hvor også en ensom Chamois finder vej, inden vi stiger op til Refugiet du Pigeonnier. Det betyder Dueslaget, og det ligger også klistret op af fjeldvæggen, på en lille afsats. Der er blevet meget stille på vandrestierne. De fleste refugier lukker 15. september. Men fårene græsser stadig i fjeldet, så vi passerer gennem en flok på vej ned mod vejen og vores lille parkeringsplads. Vi flytter os et stykke længere ned i dalen, kører gennem flere charmerende små landsbyer på vejen.
    Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/refuge-du-…

Les Andrieux. Vandring

September 18, 2020 in France ⋅ ⛅ 16 °C

De 1000 højdemeter zig-zag opad gennem skov er det hele værd, da vi kommer ud i solen og får udsigt oppe ved den lille sø Lac de Petrele. Vi tager en hurtig dukkert og frokost og fortsætter så op til passet Col de Petrele og videre til det næste pas Col de Berrane. Opdager at vi kan tage en anden vej ned, som er meget flot og varieret, og hvor vi næsten ikke går i skov. Så det bliver en rigtig god vandredag og rundtur i dag også!
    Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/lacs-de-pe…

Vi kører over i Devoluy området om aftenen. Det er sådan et fjeldområde der ligger lidt for sig selv omkranset af frodige dale, og ligesom danner en grænse mellem de nordlige alper (som vi har bevæget os rundt i i Haute-Maurienne og Les Ecrins), og de sydlige alper - som vi de sidste flere år har udforsket i nationalparken Mercantour (og hvor vi også regner med at skulle til, når vinteren nærmer sig).

Pic de Bure (2.709 m). Vandring

September 19, 2020 in France ⋅ ☁️ 16 °C

I vores bog om dyrene i Alperne, står der om Chamoisen; at den har et meget stort hjerte og lunger, og dens blod stor evne til at transportere ilt rundt i kroppen. Hvor et trænet menneske kan vandre 1000 højdemeter op på 2 timer, kan den klare det samme på 10 minutter!! Det er helt vildt at gå og tænke på, når vi endnu en dag vandrer ca 1500 meter opad først gennem let skov, senere i ren stenmark. Målet er plateauet og toppen Pic de Bure, og det er lidt et kapløb med tiden, for allerede på det sidste stykke opad, må regntøjet frem. Men det er byger, og ind i mellem skinner solen frem, og vi får den flotteste regnbue på plateauet - men da er kameraet pakket ned i tasken for at beskytte det mod regnen! Plateauet er også hjemsted for et rum-observatorium og daglig arbejdsplads for flere, der dog ikke behøver at gå, men kan tage en telepherique til og fra arbejde! Ruten ned går over stok og sten! Med lidt teknik kan man næsten "stå på ski" ned gennem skærverne. Men det er også dejligt at komme ned på en blød skovbund. Og ja, vi møder en flok chamoiser på vej ned! Se rutebeskrivelse på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/pic-de-bur…

Vi kører ned til Veynes og parkerer ved en lille sø. Det er fine forhold, og nu efter 15. september også lavsæson, og dermed gratis!

Veynes - Lavendelruten - Forcalquier

September 20, 2020 in France ⋅ ☀️ 23 °C

Vi kører fra Veynes med lidt blå himmel, men snart samler skyerne sig sammen, og det trækker op til regn. Vi tager de mindre veje, og kører væk fra de højere bjerge mod lavere, hvor det også bliver mere tørt og stenet. Det er ikke de frodige sæterlandskaber mere, men snart strækker synet af bølgende lavendelmarker og frugttræer som kirsebær, blomme og abrikos sig ud over landskabet. Vi er på grænsen til Provence, og landsbyerne skifter også karakter. Husene er ikke længere i Alpestil (chalet), men mere sydlandske med pudsede facader i sarte farver og farvestrålende skodder. Her er sikkert flot om foråret med blomstrende frugttræer, og senere på sommeren med blå lavendelmarker. I dag får vi regnbyger hver gang vi krydser over et lille pas, til den næste dal, men sidst på dagen klarer det op, og vi ender i den lille landsby Limans, hvor vi holder lige uden for byen ved kirkegården. Limans er meget hyggelig, med mange fine, gamle istandsatte stenhuse, og en lille bar og boules-bane, som enhver anden Sydfransk landsby med respekt for sig selv, har!Read more

Marked i Forcalquier - Peyruis

September 21, 2020 in France ⋅ ⛅ 22 °C

Vi ved der er marked i Forcalquier mandag formiddag, så det passer fint at vi har overnattet få kilometer fra byen. Det har tit været en lidt kold og grå oplevelse, når vi har været forbi i november/december de tidligere år, men i år er det stadig sensommer og sol, og der er virkelig mange lækre sager; både madvarer, keramik, kurveflet, tøj, sæbe etc, og så selvfølgelig en ny bod med kreative mundbind! Alle har mundbind på, selvom det er udendørs. Både foran og bagved boderne. Men der er slet ikke tætpakket med folk, og man bevæger sig stille og roligt rundt, så det føles helt i orden. Vi finder hende, som vi købte honning af for to år siden: I silende regn, i november, hvor alle andre næsten havde pakket deres ting væk, og efter at have kigget på flere markeder de foregående uger, lykkedes det os at finde lavendelhonning (som er Jackys yndlingshonning), og vi købte resten af hendes lager, for at kunne tage det med til Grønland. Selvfølgelig kunne hun huske os, og vi købte igen i år en stor del af hendes lager, og næsten til et års forbrug!
    Fra Forcalquier kørte vi ned mod den brede Durance dal. Her er pludselig plads til meget mere landbrug, end oppe i de smalle Alpedale. Æbletræer, oliven, majs og solsikkemarker - der vist snart skal høstes! Efter et frokost (og bade-) stop ved en lille sø i Oraison, kommer vi til Jackys søster Janine i Peyruis. Og om aftenen har hun selvfølgelig inviteret de andre to søstre med familie, der bor lige i nærheden, til en lægger suppe (Soupe au Pistou), så der er hygge ved bordet!

Rolige sensommerdage i Peyruis

September 24, 2020 in France ⋅ 🌧 15 °C

Dagene 22., 23. og 24. september.
    Alle vejrudsigter har de sidste dage sagt; at nu er det slut med sommer i Frankrig, og det skal regne og i Alperne vil der komme sne! Men det er ligesom om det bliver ved med at trække lidt ud, og vi har bare lidt skyer der bygger op i løbet af dagen og lyn og tordenskrald om aftenen, men indimellem er det stadig solrigt og varmt. Og vi slapper af i haven hos Jackys søster og niece, der bliver spillet fodbold under oliventræerne, spist pandekager i solen, og vi når også en tur op på det lokale fjeld Ganagobier, som vi har nået næsten hver vinter i de foregående mange år! Der ligger et kloster på toppen, og der er rigtig flot udsigt over Durancedalen, men også en helt speciel stemning på de små stier mellem lave, krogede egetræer, klostermuren, brændestabler og duft (på denne årstid) af æbler, timian og lavendel fra klosterhaven. Jeg kan nemt forestille mig en kutteklædt munk vandre på stien foran os, med en stok og et æsel ved siden...Read more

Peyruis - Tallard - Jausier - Larche

September 25, 2020 in France ⋅ ☁️ 3 °C

Vi gør klar til at tage op i bjergene igen. Tanker op med vand og diesel, køber ind, kigger på kort og vejrudsigt. Kører så fra Peyruis forbi Sisteron og til Tallard. Laver en afstikker til Sigoyer og spiser frokost hos Pierre og Francoise. Her skifter vejret mellem sol og regnbyger, men luften er blevet væsentlig koldere, og da vi kører videre mod Barcelonette og Jausier, kan vi godt se, at regnen er faldet som sne i ca 2000 meters højde. Passet Col de la Bonette (2.715 m) er lukket! Vi når frem til landsbyen Larche (lige før Col de Larche ind til Italien) lige inden det bliver mørkt, og der er snefnug i luften! Vi holder nede ved en lille elv, og det er første aften vi sætter isoleringstæppe for vinduerne. Temperaturen viser 1,5 grad nu kl 21.00. Det er blevet vinter på en dag i Frankrig!Read more

Vallon du Lauzanier (Larche). Vandring

September 26, 2020 in Italy ⋅ 🌙 1 °C

Her til morgens så vi en marmot med munden fuld af græs! Efter en kold nat, har den tænkt, at den hellere måtte isolere sin hule lidt mere til vinteren, og den var så optaget af sit forehavende, at den slet ikke ænsede os, men hoppede afsted i sneen lige foran vores fødder!
    Men dagen startede med, at vi kørte fra Larche af den lille vej ned mod parkeringen ved Le Pont Rouge. Vi kørte de første par kilometre, men fandt så et sted at holde, og spændte cyklerne af. Det kan ikke anbefales at køre hele vejen med en autocamper (ikke engang “Passepartout”). Som altid gik det mere opad, end det så ud til, men det var alligevel bedre at cykle end at gå de næste 4-5 km. Det var planen at udforske den dal, vi sidste år havde kigget op i fra Col de Larche, og som havde set så fristende ud. Det er også en flot dal at gå ind igennem, og farverne var helt specielle og ekstra flotte med det drys af sne, der lå over fjeldene, som om nogen havde strøet flormelis ud med en stor sigte! Men det er godt nok blevet vinter hurtigt i år, og en kraftig vind og sneen om fødderne gjorde det bare rigtig koldt. Vi gik til søen Lac du Lauzanier, og derfra videre op til passet Pas de la Cavale. Vi begynder at have været mange steder i Mercantour nu, for fra passet kunne man være gået lige ned i en af vores favoritdale, hvor vi lavede en af de bedste ture for to år siden. Men det var for koldt til rigtig at nyde udsigten og finde kikkerten frem. En hurtig sandwich, og så ned igen, og alligevel fik vi meget kolde fingre og tæer! Så det blev ikke til så meget udforskning i dag, men en god tur på sti i sneen!
    Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-pont-ro…

Vi har så taget konsekvensen af temperaturen, og besluttet at prøve et niveau længere nede i Mercantour. Så vi er kørt til Italien, som er nærmeste vej videre ned i Frankrig, og i morgen skulle vi gerne igennem passet Col de la Lombard.

Pontebernado - Col de Tende - Sospel

September 27, 2020 in France ⋅ ⛅ 13 °C

Vi kørte ned mod Cuneo i Italien, for at se om vi kunne tanke gas til vores varmeapparat. Vi synes pludselig, at det er gået lidt stærkt med beholdningen de sidste par dage! Men alle stationer med GPL var lukket om søndagen! Det blev så passet Col de Tende, som vi tog tilbage til Frankrig. Pas er faktisk lidt snyd, for det er en tunnel man kører igennem, og det er kun den gamle vej der går over fjeldet og gennem passet, og som er lukket for trafik. Men fra Frankrigs side kan man vandre op til passet. Der ligger et gammelt ford deroppe, og Jacky har tidligere gerne ville gå derop, så det gjorde vi så i dag! Det var alligevel 600 højdemeter af en meget snoet sti/gammel vej, men det var sol og varmere end i går, så det var fint også at få gået lidt i dag! Byen Tende, som så er den første franske by, man kommer ned til, er også ret hyggelig. Her har vi været for et par år siden. Området har skiftet lidt mellem at være fransk og italiensk (Tende var italiensk fra 1861 til 1947) og huse og landsbyer minder også meget om hinanden på hver sin side af grænsen.
    Vi overnatter i Sospel, som ligger under oliventrægrænsen (600 m), og det er også blevet lunere udenfor, men det er for at komme over i en anden dal i morgen!