Satellite
Show on map
  • Day 39

    Dag 36, Mount Whitney

    June 3, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 1 °C

    Ik heb weer iets moois bedacht! Zonsopkomst vanaf de top van mount Whitney. Ik schat dat ik ongeveer 3 uur nodig heb om de top te bereiken, zonsopkomst is ongeveer 5:00 uur, dus om 2:00 vertrekken.

    Ik ben om 18:00 gaan slapen om toch enigszins uitgerust de dag te kunnen starten. Om 1:45 gaat de wekker, ik gooi wat eten, drinken, handschoenen en mijn jas in de tas. Ik haal mijn wandelstokken onder mijn tent vandaan, dat zijn tevens mijn tentstokken. Een zielig hoopje tent met daarin mijn overige spullen blijft over, die heb ik niet nodig, dus ga ik ook niet meeslepen.

    De eerste twee en half uur loop ik in donker, het enige dat ik zie zijn de sterren, twee meter pad voor mij, verlicht door mijn hoofdlampje en af en toe een lichtje op de berg. Ik ben niet de enige die zonsopkomst van Whitney wil zien. Rond 4:45 begint het al wat lichter te worden en ik ben nog een aardig eind van de top. Ik ga zonsopkomst niet redden, toch de klim icm de hoogte (>4000m) onderschat. Om 5:15 ben ik op de top, de zon is al op maar ik krijg toch nog een aardige show, de bergen kleuren rood, de hemel oranje en ik wat blauw. Het is gvd koud, ik blijf een half uurtje op de top en dan begin ik aan de weg naar beneden.

    Tijdens de afdaling ben ik met stomheid geslagen, in het donker kon ik nauwelijks iets opmaken van de omgeving. En die is prachtig! Ik zie enkele meren, hoge bergen die een muur vormen, nog deels bedekt met sneeuw. Marmotten die speels rond lopen en zich nauwelijks iets aantrekken van menselijke aanwezigheid. Wat een heerlijke ochtend.

    Het is 9:45 als ik weer terug ben bij mijn tent, steek de stokken er weer onder en kruip in de slaapzak. Nog even een dutje voordat ik verder ga. Twee uur later ben ik klaar om de PCT weer op te zoeken. Ik heb nog ~14km gepland vandaag, dat brengt me aan de voet van Forrester pass, waar ik dan de volgende morgen over ga.
    Read more