Philippines
Provisor Island

Andere Länder, andere Früchte

April 4 on the Philippines ⋅ ⛅ 27 °C

Das hier heißt Longkong oder so und schmeckt nach einer eigenartigen Mischung aus Honigmelone und Stinkefuß. Dabei ist es aber eine Kreuzung aus Litschi und Traube. Und aus dem Inneren kommt eine Kastanie.

Geschmack 7/10

Marcus F

😂

4/4/22Reply

Andere Länder, andere Früchte (2)

April 9 on the Philippines ⋅ ⛅ 27 °C

Das ist Kalamansi. Man sagt, sie schmecken zitronig, fruchtig, lecker.
    Das ist gelogen. Es sind teuflische kleine Sauermonster, die man dringend entschärfen muss. Und ich hab gleich nen ganzen Beutel davon gekauft. Uiui. Aber ich schaff das.
    Irgendwo hat Laura Kalamansi-Limonade gekauft. Die war saulecker.

Geschmack 3/10
    Erlebnis 9/10

Misa B

Die Kalamansi Limonade (cold calamansi) war wirklich lecker 😍 aber da war definitiv Zucker drin 🧐 viel Sauer in wenig Frucht komprimiert

4/9/22Reply

Two sides of the same coin

April 9 on the Philippines ⋅ ⛅ 28 °C

Manila is a very big and busy place. It's a city of skyscrapers, cars, tricycles, big shopping malls and food everywhere you go.

Manila is a city with many modern and chic buildings and people who eat at expensive restaurants after shopping luxury designer brands from Greenbelt Mall. There are even a few green spaces where you can relax and sit for a while.

Though, Manila is also a city where you find a lot of poverty, misery and trash (lots and lots of trash). In Manila, I've seen more poor people than in Cambodia and Myanmar combined, which are the most poor countries in southeast asia together with East Timor. There are so many people living on the streets, sleeping on cardboard and looking malnourished, it's really heartbreaking. I don't know if it's been like this before the pandemic, but a friend, who lived here, told me that the situation worsened a lot during the last two years due to travel bans and missing money from tourists.

Jasmin W

😥

4/9/22Reply

Manila!!!

March 16 on the Philippines ⋅ ⛅ 28 °C

He leuke mensen we zijn er: De Filipijnen. Meteen toen we hier aankwamen merkten we al een significant verschil met de rest van de landen die we tot nu toe hebben gezien. Sri Lanka, Thailand en Cambodja waren oud Franse of Engelse kolonies, terwijl de Filipijnen een Spaanse en Amerikaanse kolonie zijn geweest. Vooral de Spaanse invloeden merkten we meteen. De kleuren en mensen lijken wat Latijns Amerikaanser, en de munteenheid hier is ook de Filippijnse Pesos. Erg interessant om dat verschil zo levendig mee te maken.
    Gisteren kwamen we hier aan, na een lange dag vliegen en verblijven op het vliegveld. We vlogen eerst naar Singapore. Dat vliegveld is enorm groot en luxe, met Gucci en Swarovski winkels in overvloed. Een vliegveld kan nog wel zo mooi zijn, helaas ben je er na een tijdje wel klaar mee. Rond 10 uur 's avonds kwamen we hier aan, en voordat we in ons hotel waren duurde dat weer een uurtje. De bureaucratie op het vliegveld was hier wel minder dan in Cambodja. Ons eerste verblijf was erg in de ghetto leek het wel. Het verschil tussen arm en rijk is hier ook heel groot, waardoor er veel mensen op en van de straat leven.
    Vandaag verhuisden we naar een hostel wat meer in het centrum. Overdag gingen Jesse en Jona naar intermuros, een oude Spaanse wijk. Het leek echt op een Europese stad, en een beetje op Galle in Sri Lanka, voor de mensen die zich die post nog kunnen herinneren. Dadelijk gaan we eten. Er is hier vooral veel fast-food. Dat is dan weer een Amerikaanse invloed. Funfact: Filipijnen is volgens het 3e grootste land van de wereld. De kathedraal van Manila is 7x verwoest in aardbevingen en andere natuurrampen, en 1x in de tweede wereldoorlog. Ze hebben hem wel elke keer herbouwd. Deze kathedraal zie je in de verte op foto 9.
    Tot snel.

Markus Axelsson

Gracias!

Karin Axelsson

kort koppie Jesse!

jesse van dijk

Ja m'n kapper ging niet helemaal goed, maar ik hoop dat het nog acceptabel is

Ankunft in Manila

January 8, 2020 on the Philippines ⋅ ⛅ 25 °C

Als wir in Manila angekommen sind war es bereits 21.45 Uhr. Wir waren müde von der Reise. Am Flughafen kauften wir dann noch eine SIM Karte und wechselten US-Dollar in Philippinsche Pesos.
    Anschliessend nahmen wir ein Taxi und fuhren zu unserem Hostel. ( Happy to Mingel)
    Dort angekommen, begrüssten uns Kinder in Alter von 12-14 Jahren und checkten uns ein. 😳
    Meli und ich sahen uns nur an und dachten: okey, wo bleiben denn die Eltern? Gehen die Kinder zur Schule usw.?
    Und zum anderen war das Hostel sehr schmutzig.
    Duschen konnten wir nicht. Uns blieb nichts anderes übrig als zu schlafen und zu hoffen, dass die Nacht schnell vorbei geht......Mit den Kleidern legten wir uns in den Seidenschlafsack ( Danke liebe Kita)!!...
    War leider nicht so. Wir konnten nicht schlafen. Wir wussten nicht ob es der Jetlag, das Hostel oder einfach beides zusammen war. Bis 02.00 Uhr in der Nacht lagen wir wach. Anschliessend gaben wir auf und spielten ein Spiel. Wir konnten dann später ca. 4 Stunden schlafen.

Fotos vom Hostel ersparen wir euch😂
    Bis bald♥️

Makati

April 4 on the Philippines ⋅ ⛅ 31 °C

Makati is beautiful, clean, green and very chill compared to our home district Pasay (judging from what we've seen so far).
    In the Philippines, you have to wear your mask everywhere (literally EVERYWHERE), even outside, which is quite challenging for us, especially with the hot tropical weather 😅😷Read more

Von 1°C nach 33°C

April 2 on the Philippines ⋅ 🌙 27 °C

Niemals habe ich das Aprilwetter so launisch erlebt, wie heute. Heute morgen noch eiskalte Pisse von oben, abends schwül und ne Affenhitze. Dabei habe ich doch nur ein Mal das Haus verlassen. Lol.
    Wie der alte Bilbo sagt: es ist eine gefährliche Sache, Frodo, aus deiner Tür zu hinauszugehen. Du betrittst die Straße und wenn du nicht auf deine Füße aufpasst, kann man nicht wissen, wohin sie dich tragen.

Fabian Häußler

Eins meiner Lieblingszitate :) sehr wahr.

4/5/22Reply

Manila

April 3 on the Philippines ⋅ ⛅ 27 °C

Ich war noch nie in Bangkok, aber bei dem, was ich davon gehört habe, würde ich das hier Mini-Bangkok nennen.
    Eine Menge Verkehr, etwas mehr Staub und Lärm, garniert von marodem Beton, Slumflickenwerk und allerlei Gerüchen. Und Plastik. Essen in Plastik, in Tüten verpackt. Plastikmüll oben, unten, überall.
    Pflanzen, Grün, eine Möglichkeit zum Ausruhen sucht man schwerlich. Hier wird nicht geplant, sondern man macht einfach Mal. Und zwar so, wie man denkt. So zumindest mein erster Eindruck.

Und so falsch ist er wahrscheinlich nicht.

Doch, wie in jeder Stadt, gibt es auch schöne Ecken. Das ist dort, wo man meistens stehen bleibt und Bilder macht. In diesem Fall der nördliche Teil der Stadt. Gepflegtere Gebäude, sauberer, schöner (ich glaube, dazu sagt man meistens "touristisch"). Optimaler Zeitpunkt, um hier zu sein, erwischt. Vor Sonnenuntergang durch den Park schlappen, ne Stunde im Gras schlafen, im Dunkeln vorbei an den Lichterbäumen Richtung heim.

The final chapter

April 18 on the Philippines ⋅ ⛅ 31 °C

Välkommen till the grand final av vår resa! Sista dagen innan hemfärd som skulle ligga närmst i minnet när vi så småningom tänker tillbaka på vår resa till Dubai och Filippinerna med svärföräldrarna 2022. Vilka ingredienser skulle bäst förhöja smakerna av denna ljuvliga kaka (dock med några russin som får symbolisera sjukdom och regn)? Jo tropiska paradisöar med finkornig vit sand och klart vatten, god mat och ett gott humör hos alla resenärer!

Söndagen skulle bjuda på strålande väder och vi ville ge oss ut på havet för att upptäcka mindre närliggande öar. Klockan 08.30 blev vi upphämtade av två tuktuk som körde oss ner till Alona beach. Där möttes vi av en man som tog oss med till en båt som var vår för dagen. Vi hade valt en heldag med privat båt och egenkomponerad rutt som bestod av besök på två vackra öar. VI gick förbi ett flertal båtar på vägen och skämtade om att vi kanske hade blivit lurade och skulle få spendera dagen i en liten eka utan tak. Vi hade inte en sån otur utan fick.en bra båt med tak och trevlig besättning. Vi tog oss i båten, satte på flytvästarna och gav oss iväg med ett högt motorljud surrande i öronen.

Första ön vi kom till hade ca 100 permanenta invånare som alla livnärde sig på turisterna som besökte ön. Det har varit två tuffa år för ön och vår ena guide berättade att han innan Covid skeppade turister hit varje dag medan att han nu endast gjorde en tur hit i veckan. Ön var verkligen vacker som ett vykort. Måste vara det klaraste vatten som vi sett under hela vår resa. Under ytan simmade fiskar och vi fick höra talas som havssköldpaddor som brukade simma in till grunt vatten under flod. Vid ebb drog de sig ut till djupare vatten. Möjligheten att snorkla erbjöds och Uffe och jag tog ivrigt tillfället i akt. Farmor, farfar och Junie njöt av bad och sandslottsbygge under tiden vi tillsammans med en ung guide tog på oss snorklar och simfötter för att ge oss ut i en liten, smal båt.

Jag var så glad att jag äntligen mådde bättre och kunde njuta av att få vara mig själv igen och göra saker som jag normalt sätt hade gjort på tidigare resor, så som snorkling. Mitt största huvudbry var hur jag med min rätt stora mage skulle komma upp i den smala båten igen. Tillsammans med Uffe och guiden gjorde vi upp en plan innan jag hoppade ner i det varma vattnet. Med cyklopet på såg vi fullt av färgglada fiskar och simmade hand i hand med guide och båt efter oss. Vi spanade efter havssköldpaddor och plötsligt såg vi en som graciöst, lugnt och vackert tog sig fram en meter under oss. Denna art var mindre än de sköldpaddor vi sett i Mexico men minst lika fina. VI simmade längs revet som plötsligt stupade rakt ner. Utanför revet var det djupt och mörkblått. Lite läskigt för såg framför mig att det plötsligt skulle dyka upp en hungrig haj från djupet. Som tur var gjorde det inte det och vi kom tillbaka till stranden med både ben och armar.

Nästa ö att besöka var egentligen igen riktig ö, utan en stor sandbädd med midjehögt vatten. Lite längre bort stod bord, stolar och små matstånd som erbjud havets läckerheter grillade på sandbädden. Här hade vi det härligt och bara flöt runt och kände lyckan att vara på semester efter två år av pandemirestriktioner. Junie njöt av att busa i vattnet och lekte busig fisk som skulle ta mamma och pappa. Här hade vi kunnat stanna hur länge som helst om inte solen varit så stark mitt på dagen. Vi meddelade vår lilla besättning om att vi var redo att ge oss tillbaka till Panglao och Alona Beach.

När kvällen började närma sig var det dags att bestämma restaurang för kvällen. Eftersom vi hade bil bestämde vi oss för att åka utanför Alona Beach och Uffe tog på sig uppgiften att dels köra men också att bestämma restaurang för vår sista kväll med gänget. Kan nämna att efter tyfonen läsa sig till om restaurangerna är öppna eller ej är ytterst oklart. Uffe hade läst om en restaurang på ett hotell som fått bra betyg på TripAdvisor och som låg ca 15 minuter iväg. Innan vi kom dit behövde vi ta ut mer kontanter för att finansiera måltiden. Problemet var att strömmen gått och att därav alla uttagningsautomater var icke i drift. Vi fick vända tillbaka till hotellet när vi insåg detta och hämta dollar som Per och Lena smart nog tagit med sig. Under tiden Per letade efter ett växlingskontor gick jag in på donken för att köpa pommes till Junie. Hon var hungrig och det var lika bra att ge efter hennes prat om Jollibee och pommes för att hålla henne på gott humör då maten skulle dröja.

Äntligen närmade vi oss restaurangen och vi följde skyltarna till Linaw Pearl. Vi kom till en parkering som inte såg mycket ut för världen bredvid något som såg ut som en lagerlokal. Tveksamma gick vi ut från bilen och följde den mörka vägen. Vid en krök tornade vackra hotellbyggnader upp sig och lampor hängde i trädkronorna. Det var verkligen ett dolt men mycket vackert hotell som låg precis vid havet. Vi blev glada att se att restaurangen var öppen. Matutbudet var stort och servicen på topp. I väntan på maten tittade vi på två valpar som busade, gungade hängmatta och gick ner till havet. Middagen var god och vi avslutade med glass till efterrätt, något som föll lilla fröken i smaken.

Väckarklockan ringde och det var dags för vår sista frukost på resan innan en timmes poolhäng följt av packning. Som sista aktivitet innan hemresan ville vi passa på att njuta av en timmes massage på närliggande massage-och nagelsalong. Här är massagen verkligen billig, ca 100 kr för en timme. Junie tycker om när vi målar och fixar med hennes naglar så jag frågade om hon ville få sina naglar målade. Det ville hon verkligen. Blixtstilla satt hon när hon fick sitt blåa nagellack och hade ett helt gäng tjejer som arbetade på salongen omkring sig. Inte varje dag en 2,5åring får naglarna klippta och målade på salongen. De bad om att få ta bilder på henne där hon så duktigt satt på en kudde för att komma upp i höjd till bordet. Tjejerna turades om att ta hand om henne. Junie kände sig så stor och stolt över sina mörkblå fingernaglar och visade oss titt som tätt dem för oss under resan hem. Flygresorna gick bra och utan anmärkningar. Hemma i Höör väntade mamma Gullvor som så snällt tagit hand om huset och katterna medan vi varit iväg. Junie var överlycklig att träffa henne och tillsammans letade de efter påskägget som mormor gömt. Våren hade kommit till Höör och det var underbart att ta en fika tillsammans i vår pergola och höra fåglarna sjunga i skogen bredvid.

Tack till Per och Lena för en fantastisk resa tillsammans!

Kramar från oss

Mit dem Schiff nach Coron

February 21, 2020 on the Philippines ⋅ ☀️ 29 °C

Frühstück, Wäsche abholen, Friseur... ja genau heute gönne ich mir mal eine Frisur!☝️💇‍♀️ Die Haare haben doch schon ganz schön gelitten in den letzten Wochen.. Sonne, Staub, Hitze....nach dem Friseur sehe ich wieder brav gestriegelt aus.😁👱🏼‍♀️

Nachdem ich sinnlos in einer Shopping Mall hin und her irre, beschließe ich zurück zum Hostel zu gehen. Vllt treffe ich auf ein paar andere Reisende, die auch heute zum Hafen müssen. Und tatsächlich. Keine 10 Minuten dauert es und wir sitzen zusammen im Taxi..🚖

Wir sind viel zu früh da..man sollte eigentlich noch früher am Hafen sein. Keiner weiß aber so richtig warum.🤷‍♀️ Nach 2 Stunden warten können wir an Bord. Das ist ja gar keine normale Fähre, das gilt ja schon als riesen Kreuzfahrtschiff! 🛳☝️
    Uii..mit sowas bin ich ja noch nie gefahren. Echt interessant. Ich fühle mich wie im Film, während wir die riesen langen Treppen herauf zum winzig wirkenden Eingang gehen und alle ihr Hab und Gut dabei haben. "AHOI MATROSEN!"👩‍✈️🛳

Auf dem Schiff wuseln nun überall die Menschen rum.. jeder versucht sein Bett zu finden. Rechts, Links..zurück.. 🤦‍♀️😅 Alle Räume/ Zimmer sehen abgesehen von einer kleinen Nummer identisch aus.. es gibt große Räume mit ca. 50 oder mehr Betten, dann gibt es kleinere Abteile. Meins hat 12 Betten..ich sehe aber, dass es auch welche mit 6 und sogar 4 gäbe.. konnte ich jedoch gar nicht buchen. 🤔🤷‍♀️ Im Zimmer läuft ein Fernseher. Super..ob der die ganze Nacht läuft? Hoffen wir es nicht.🤦‍♀️

Es wird sogar ein kostenloses Abendessen offeriert. Ok, es ist nur eine Portion Reis, bissel Soße und ein knochiges Stück Hähnchen. Aber immerhin ☝️😬🍚🍗

Eine Liveband spielt..und später wird Karaoke gesungen. Ich höre noch einen Moment zu, bevor ich mich in mein Schlafgemach verziehe. Mittlerweile ist es 21.00 und wir stehen immer noch im Hafen! 🤔 19.00 sollte doch Abfahrt sein. 🤔

.....
    Wie kann man denn bitte so schnell einschlafen? Und dann gleich so schnarchen? Gerade hat er doch noch lautstark mit der Frau unter mir geredet 🤷‍♀️ Ein Glück gibt es Ohropacks.😬☝️
    .....

Ich bin auf die Nacht gespannt...und erst auf den Tag danach..mal sehen was die Philippinen so an Traumstrände zu bieten haben. ☝️🙄😅🏝

Provisor Island