Satellite
Show on map
  • Day 1

    Reis naar Zhangjiajie

    September 11, 2017 in China ⋅ ☀️ 27 °C

    Op maandag 10 september 2017 met de trein van Eindhoven naar Schiphol gereisd en daar de Airbus A330 van China Southern ingestapt. Tijdens het boeken kon ik niet kiezen voor economy comfort, maar stoel 34A bleek een economy comfort stoel te zijn. Dat scheelt toch net even de paar cm beenruimte die de vlucht iets draaglijker maakt. Met de nodige huilende baby's en alsmaar pratende Italianen werd het een lange vlucht van een uur of elf naar het vliegveld Baiyun, iets ten noorden van Guangzhou (Kanton).
    Op het vliegveld aangekomen moest ik door het immigratie- en transfer proces. In China moet je op een transfer naar binnenlandse vlucht altijd eerst je koffer ophalen zodat hij door de douane is geweest. Ook als hij reeds gelabeld is voor de eindbestemming. Guangzhou is een van de vele grote vliegvelden in China en je bent met dit proces dus al gauw een uurtje verder.

    Eenmaal in het binnenlandse vluchten gedeelte van het vliegveld eerst een geldautomaat opgezocht en Chinese RMB's gepind. Dit ging met de ING meastro pas bij de eerste poging al goed (dat is zeker niet altijd zo). De Chinese Yuan is de afgelopen maanden minder waard geworden, dus dat komt goed uit. De koers is momenteel ongeveer 1 euro op 7,7 yuan. Aangezien de kleine hotels geen Visa, laat staan maestro, accepteren zal ik deze reis aardig wat contant geld moeten opnemen. Het grootste biljet is 100 yuan, dus ik heb een redelijk stapeltje met briefjes van 100 in mijn bezit nu.

    Wachtend op de vlucht naar Zhangjiajie kon ik ook meteen de sim-kaart uitproberen. Deze had ik reeds in Nederland gekocht op Amazon. Om te registreren stuur je na ontvangst van de kaart een kopie van je paspoort, en zodra de reis nadert activeer je hem voor 3 maanden door de telefoon op te starten met de sim-kaart erin. Het werkte allemaal zonder problemen, en ik heb nu 2Gb aan data en een aantal belminuten om te gebruiken voor kaarten, vertalingen, Wechat enz. Met een Chinees telefoonnummer.

    De vlucht naar Zhangjiajie verliep zonder problemen en we landden iets na de geplande tijd tussen de de karst gebergten in Zhangjiajie. Hier een taxi geregeld. Er stormen meteende bekende mannetjes op je af voor een taxi, maar die hopen op een wat verdere rit dan die naar het hotelletje niet al te ver bij het vliegveld vandaan. Dat geeft je dan meteen een 2-0 achterstand bij het onderhandelen over de prijs. En dat je moe bent van de reis helpt ook niet mee. Dus ik kreeg de gevraagde prijs van 100 rmb terug naar 60, maar ik weet zeker dat voor minder had gekund. Gelukkig had ik thuis op Google het hotel al opgezocht, want die chauffeur had geen idee. Dus voor die 8 euro moest ik nog aanwijzingen geven ook.

    Het Chong Chong Guesthouse ligt in een klein straatje in een levendig buurtje in de buurt van het busstation van Zhangjiajie. Het is bepaald geen chique buurt, maar het hotel ziet er redelijk schoon uit, met veel goede reviews op Booking.com. Inmiddels was het een uur of drie in de middag en ik was moe van het reizen. Snel onder de douche en daarna naar bed dus. Slapen ging niet geweldig. Overdag zijn er aardig wat luid pratende Chinezen te horen, er vliegen vliegtuigen over, en in de verte luid toeterende treinen, en een wat hardere Chinese matras (al heb ik ze veel erger gehad). Al met als steeds korte perioden geslapen.
    Read more