Russia
Gora Krestovaya

Russia

June 15, 2019 in Russia ⋅ ⛅ 10 °C

Vanmorgen om 6 uur op (ivm passeren tijdzone dus eigenlijk 5 uur) om te verzamelen voor de grensoversteek naar Russia. Wat een bureaucratie daar... Een hele partij formuliertjes invullen, een halve inspectie van de auto en een uurtje later mogen we doorrijden...

De eerste vijf kilometer na de grens mogen we absoluut niet stoppen. De bomen zijn kaal en dor, pas later hebben we in de gaten dat deze vijf kilometer gewoon een bufferzone is tussen Finland en Rusland en dat het bos doodgespoten is zodat ze eventuele indringers makkelijk kunnen zien. Na 6 kilometer stoppen we even om de andere teams op te wachten. Met 6 teams rijden we uiteindelijk naar Moermansk, we zullen nooit meer klagen over slechte wegen in Nederland of zelfs België. In de Jeep rijden we nog relatief comfortabel, achter ons rijden de 'lost chicks' in een Peugeot en een paar overbeladen Volvo's. Omdat we de rare sprongen zien die ze maken bij iedere kuil proberen we op de slechte stukken wat vaart te minderen. Het ene na het andere gat proberen we te ontwijken, vervolgens rijden we over een stuk plakkerig vers asfalt afgewerkt met brokken steen. Wonderbaarlijk genoeg kwam iedereen er zonder lekke banden doorheen en konden we de weg vervolgen.

Wat een lelijk land is dit, totaal anders dan wat we in Nederland kennen. Overal troep, vervallen gebouwen en half afgewerkte wegen. Onze auto's lijken hier zelfs nieuw en netjes. Maar we vermaken ons, we hebben samen met Daan en Stefan een hotelletje gevonden wat er verrassend goed uitziet. Toevallig waren er ook nog een paar andere gezellige rijders daar beland, daar gaan dus onze plannen om op tijd naar bed te gaan.

Morgen zijn we van plan om 1000km te rijden richting st Petersburg zodat we daar wat extra tijd hebben, onderweg is toch weinig te zien hier.

Slaap lekker!!

Tag 9: Ankunft in Kandalaksha

June 23, 2019 in Russia ⋅ ☁️ 8 °C

Heute hatten wir eine lange Fahrt - und nicht nur das.
      Der Grenzübertritt von Norwegen raus war recht einfach, der Eintritt nach Russland gefühlt auch. Die Grenzer waren super nett, halfen Simon und Jens beim Ausfüllen der rein auf russisch (in kyrillischer Schrift) geschriebenen Formulare, so dass Jens das 2. Formular nur noch abschreiben musste. Leider mussten wir dann das Auto komplett ausräumen, da sie alle Taschen/Koffer/etc. anschauen wollten. Mancher Schmunzler war mit dabei (Steinschleuder von Jens -> Kopfschütteln, dto. China-Kracher; Toiletten-Papierauflagen -> Schmunzeln).
      Danach ging es weiter nach Murmansk - eigentlich Wolfgangs "Ziel". Leider verfuhren wir uns, so dass wir nach ca. 30 min wieder auf der Autobahn standen. Nun ja, die Tagesaufgabe (der Atom-Eisbrecher) war nun nicht mehr erreichbar und wir führen weiter zu unserem heutigen Hotel in Kandalaksha - zum Mountain Ressort.

Zusammenfassung Tag 9:
      Start am Kirkeness um 9:30 Uhr,
      Ankunft in Kandalaksha um 19:30 Uhr nach 455 km.
      Heute übernachten wir im Motel Gora Krestovaga.

Start in Tag 10

June 24, 2019 in Russia ⋅ ⛅ 7 °C

Herrlich sonniger Morgen hier in unserem Mountain Ski Ressort. Jetzt geht es frühstücken und dann haben wir die längste Etappe vor uns - 707 km in den Süden 😬
      Heute konnten wir dann auch unsere Tauschaufgabe fortführen - von der Kerze (aus Norwegen) in eine Essens-Dose (aus RUS).
      Ach ja, was auch immer über die russischen Straßen an Märchen erzählt wurde - zumindest die Hauptverkehrsstraße von Murmansk Richtung St. Petersburg ist genial! Knapp 1.400 km super Straße - bis auf ca. 50 km Baustelle - aber das gibt es in Deutschland noch viel öfters.....

Zusammenfassung Tag 10:
      Start in Kandalaksha um 9:30 Uhr,
      Ankunft in Petrosawodsk um 20:00 Uhr nach 707 km.
      Heute übernachten wir im Akvatik Hotel.

Gora Krestovaya, Ristivuori, Гора Крестовая