Sydney top picks

December 28, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 28 °C

En vacker och solig morgon uppenbarade sig bakom rullgardinerna - perfekt väder för en båttur in till centrala Sydney. Den trevliga mannen som ägde huset vi bodde i hade tipsat oss om att ta färjan från Parramatta till Circle Quay. En båttur som skulle ta oss under Harbour Bridge och förbi Sydneys landmärke, det kända operahuset. Efter att ha ätit en god frukost på terassen gick vi med förväntansfulla steg mot bussen.

Väl framme i Parramatta hittade vi snabbt färjeläget och konstaterade att nästa färja skulle avgå om 50 minuter. Vi passade på att köpa en god lunch bestående av sommarrullar och sushi som vi åt med utsikt över ån. När väl färjan kom var vi många som ville med. Som tur var fick alla precis plats och med en full båt gled vi sakta fram. När vi kunde börja skymta skyskraporna gick vi ut på däck där solen gassade. Lyxvillor låg längs vattenbrynet och bara synen av dessa var en upplevelse. Båten gled förbi skyskraporna och Harbour bridge närmade sig. Vi kunde konstatera att vår hyresvärd hade rätt när han sa att båtturen skulle ge oss en wow-känsla.

Vi passerade under Harbour Bridge och även förbi operahuset - jag kan lova att våra kameror gick varma. Vi anlände till Circle Quay och blev ett med en ström av turister. Vi styrde stegen mot the Rocks som är ett historiskt område i Sydney känt för sina restauranger och konst. Vi fick en New York känsla när vi promenerade runt med de anrika kvarteren. Törstiga gick vi till en en rooftop bar och beställde in en kanna med svalkande innehåll. Vi njöt av utsikten och att vara tillsammans på ännu en oförglömlig resa.

När vi kände oss nöjda med the Rocks promenerade vi mot operahuset. Vi kunde inte låta bli att göra som alla andra turister, ta selfies med operahuset i bakgrunden. I parken nedanför, Botanic Gardens strosade vi runt och njöt av vyerna och det vackra vädret. Uffe blev hetare än vanligt efter ett tiotal burpees i solen. Knasboll :).

Efter en halvtimmes glassande i parken gick vi längs vattnet in mot centrum. Vi gick längs shoppinggatorna och efter några halvhjärtad försök till shopping gav vi upp och tog tåget hemåt. Vi konstaterade att Sydney är en stad som har det lilla extra och kan nog vara den bästa staden som vi har besökt under våra resor. Imorgon väntar Bondi Beach.

Vår hemresa gick bra tills vi kom till Werrington där vi skulle byta till buss. Nästa buss skulle gå om en timme och vi bestämde oss för att promenera hem. Uffes telefon hade laddats ur vilket resulterade i inget internet. Uffe trodde att han visste vägen och vi gick och gick. Tillsist satte jag igång internet på min telefon och det visade sig att vi hade gått åt fel håll. Vi gick hela vägen tillbaka till busstationen lagom till bussen kom. Trötta i fötterna var det extra skönt att krypa ner under täcket. Trots det lilla missödet har vi haft en underbar dag down under.