Strandhäng på Bondi Beach

December 29, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 32 °C

Målet för dagen var att glassa på Bondi Beach. Efter en härlig frukost i lugn och ro begav vi oss till tåget som skulle ta oss till Bondi Junction. På tåget chattade jag med Tobias, en gammal kollega som bott av och till i Australien i 6år och som numera bor i Sydney för att försöka träffas när vi nu är på plats.

Framme vid sista tågstoppet vid Bondi Junction hopades köerna till bussarna som gick till Bondi Beach. Jag sa till Louise att vi ställer oss inte i de gigantiska köerna då jag kollat upp att det bara skulle ta 16minuter till stranden.

Som tur var bad Louise mig att dubbelkolla rutten och upptäckte då att det var med bil det skulle ta 16 minuter. 42 minuter promenad var vi inte så sugna på i 31 gradig värme.

Efter ett tag lyckades vi trockla oss på en buss ner till omtalade Bondi Beach. Vi var båda eniga att vi kunde tänka oss att flytta hit med den känslan som infann sig när vi tagit oss ner på stranden och lekte i de livliga vågorna. Det märktes att det var mellandagar och många var lediga denna fredag då stranden vällde av alla sorters folk som njöt av det svalkande havet. Det kändes dessutom säkert med dussins av life guards som patrullerade stranden och shark alert-helikoptern som cirkulerade hela tiden.

Efter en stund mötte jag upp Tobias som kom ner på sin motorcykel. Vi firade vårt återseende med ett gäng bärs som så börs trots risken till böter då det är totalförbud av alkohol på alla allmänna platser i stort sett hela Sydney. Lunchen inmundigades längs strandpromenaden på en balkong med utsikt över hela Bondi Beach. Svårt att klaga.

När klockan blev 17 så hur folkmassorna hopade sig åter igen vid bussarna. Vi tog det kloka beslutet och beställde en Uber till tågstationen. Hemma gjorde vi oss ordning för morgonens tidiga morgon som skulle ta oss till Blue Mountains och ett heldagsäventyr. Självklart startade vi vår gasolgrill i äkta Australiensisk anda och hade vår kvällsliga bbq innan det var dags för bingen.