Satellite
Show on map
  • Day 6

    Gott nytt år från Sydney!

    December 31, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 25 °C

    Sista dagen på året vaknade vi upp på vårt hostel i Blue Mountains, ovetande om hur dagen skulle bli. Jag hade haft många märkliga feberdrömmar under natten, bland annat hade jag haft ett långt samtal med en sked?! Som ni förstår var jag fortfarande sjuk och bävade inför utcheckningen och den långa uppförsbacken som ledde till tågstationen. Uffe som alltid är omtänksam och ställer upp för mig bar så mycket av mina saker som han kunde. Vi tog oss till tågstationen i lugnt tempo och jag kunde återhämta mig på tåget som skulle ta oss in till Leichhardt (little Italy) som ligger hyfsat centralt i Sydney. För några månader sedan hade vi efter mycket sökande hittat ett boende över nyår - som inte åt upp hela resebudgeten. Ett dubbelrum på nyårsafton på ett trestjärnigt hotell kostade från 6000kr upp mot 10 000 kr. Vi var mycket nöjda över att ha hittat det lilla italienska pensionatet som kostade 1800 kronor/natten.

    En bussresa och en liten promenad senare var vi framme vid vårt boende. Ett trevligt gammalt italienskt par hälsade oss välkomna och visade oss runt i boendet som hade kök, vardagsrum, sovrum och badrum. Kylskåpet var laddat med frukost. Efter en liten powernap gick vi ut för att äta lunch. Vi hamnade på en trevlig liten familjär restaurang som serverade fräsch och hälsosam mat. Jag beställde surdegsbröd toppad med quinoa, avokado, halloumi, grönsaker och granatäpple. Uffe tog pasta med kyckling och en smarrig sås. Efter lunch kände jag mig på bättringsvägen, till och med lite pigg.

    Tillbaka på boendet gjorde vi upp nyårsplanerna. Jag hade förlikat med mig tanken att jag skulle vara sängliggande på nyårsafton men jag hade börjat må bättre och bestämde mig för att försöka vara med. Uffes vänner från Kristianstad, Henrik och Marcus var också på plats i Sydney och vi bestämde att vi skulle mötas upp på en av utsiktsplatserna. Det kluriga var att bestämma vilken. De allra bästa platserna kunde vi glömma för de hade redan uppnått maxkapacitet klockan 10 på förmiddagen. Vi bestämde oss för Pirramara Park. Uffe och jag tog en Uber dit klockan 19 och fick riktigt bra platser med utsikt över Harbour Bridge.

    Ett skepp kom lastat med fyrverkerier på väg mot Harbour Bridge, runt ett ton skulle jag tippa på. Totalt skulle fyra ton skjutas upp klockan 21.00 och ytterligare 8 ton vid tolvslaget. Vi åt medhavd picknick och smuttade i smyg på Prosecco. Alla offentliga utkiksplatser hade alkoholförbud men vi lyckads smuggla in lite till picknicken och till nyårsskålen. Solen gick i moln och kyliga vindar blåste upp. Dumt nog hade jag inte tänkt på att ta med mig en tjockare tröja. Det blev kallt och för att inte bli mer sjuk skulle jag gå ut från området och försöka hitta en butik. Uffe tyckte det var bättre att jag satt kvar och vilade upp mig och erbjöd sig att gå på tröjjakt. Tacksam satt jag kvar och mumsade på jordgubbar. Efter en timme hade Uffe fortfarande inte kommit tillbaka och jag började bli orolig. 20.57 kom han äntligen springandes i hög fart för att se barnfyrverkerierna. Han hade gått långt för att hitta en tröja och en handduk att sitta på till mig. Det var en riktigt fin kärleksgest <3.

    Barnfyrverkerierna kan beskrivas med ett stort WOW! En otroligt vacker färgexplosion som fick alla på området att komma i feststämning. Tillsammans med Uffe kom också hans vänner från Kristianstad. Vi hade det väldigt trevligt och timmarna sprang iväg. Tolvslaget gjorde sig påmint och om barnfyrverkerierna var imponerande var de inte i närheten av de åtta ton fyrverkerierna som sköts på tolvslaget. För att fira att Australien röstat fram ett godkännande av samkönade äktenskap lös fyrverkerierna i regnbågens färger.

    Det blev dags att ta sig hemåt tillsammans med hundratusentals andra nyårsfirare. På grund av vägavspärrningar tog det lång tid att promenera till bussen som Uffe tittat ut. När vi hoppade av var vi nöjda med att kommit billigt undan.. Dock visade sig att vi åkt till fel Renweck street som låg på andra sidan stan. Gah det var bara att beställa en Uber och skratta åt missen. Slutet gott, allt gott.

    God fortsättning till alla er där hemma!
    Read more