Totalt mörker och valskådning

December 11, 2019 in South Africa ⋅ ☀️ 28 °C

Då var det dagen för att bege oss ut från Kapstadens mest centrala puls vid Sea Point mot de sydöstra delarna i Kapprovinsen, Somerset West. För er som känner till Kapstaden men inte hört om Somerset West så ligger orten mellan det berömda vindistriktet Stellenbosch och badparadiset Strand. Här i denna förort cirka 45 minuter med bil utanför Kapstaden ska vi spendera den sista veckan på vår resa.

Det blir inte som våra tidigare långresor med backpacking från ställe till ställe, men tillräckligt med rundresa för vår nyblivna tremanna trupp. Det är med mixade känslor när man ska packa ihop alla tillhörighet som vi lyckats sprida i lägenheten på ett maximerat sätt. Ena halvan säger kul med nytt boende. Blir som en "ny" semester och vistelsen upplevs som längre när det blir miljöombyte. Andra hjärnhalvan, den logiska ser de fysiska och logistiska utmaningen det innebär. Att pussla in alla våra ägodelar och oss själva i vår Nissa Micra. Som omnämnts tidigare så är mängden tillhörigheter inte proportionerlig mot att vara endast en liten bebis till. Tvärt om, Junie är den som titulerar sig ägare till störst och flest skrymmande ting.

Men med gott teamwork så gick även denna utmaning smidigt nog. Louise underhöll Junie och jag svor åt fysikens lagar blöt av svett i sommarvärmen. Eftersom det vanligtvis är några timmar dötid mellan utcheckningen och incheckning så beslutade vi oss för att slå ihjäl dessa på köpcentret Cavandish Square. När vi gått runt ett kort tag så släcks hela köpcentrat ner. Allt blir becksvart och alla rulltrappor stannar omgående. Några sekunder går förbi och sedan tänds generatorbelysning upp på utvalda lampor för att det ska gå att se något alls. De flesta butiker börjar rutinartat blocka ihop och stänga sina butiker då alla kassamaskiner osv. är helt utan ström. Vi har nämnt dessa planerade elavbrott i tidigare inlägg men jag känner att vi måste ägna lite tid åt att beskriva den absurditet det innebär att elbolaget gör såhär.

Det är alltså denna debatt som går varm på de lokala radio och TV stationerna. Det som kallas för load shedding eller rolling blackout. Översatt är det lastutjämning av elnätet då de inte har tillräckligt för att försörja hela landet. Det galna är hur det görs och hur människor och affärsverksamheter blir så hårt drabbade. Det rör sig totalt om 6h om dagen som de har dessa planerade strömavbrott, 3 x 2h. Vi som turister begrep ju ingenting fösta gången vi upplevde det. För oss blev det ett sporadiskt strömavbrott och alla trafikljus bara slocknade vilket innebar ett mindre kaos i trafiken. Andra effekter som gör oss helt handikappade är Wi-fi som dör, AC, TV, vattenkokare, spis som lägger av, ja ni ni förstår grejen. Men man reflekterar inte riktigt hur mycket det påverkar en förens man sitter där utan internet i en kokhet lägenhet utan luftkonditionering och inte kan värma ersättning till en hungrig bebis.

Det vi förstått nu ju längre vi varit här och ju fler strömavbrott vi upplevt är att de är planerade 2h fönster som publiceras på en hemsida när de ska inträffa för de olika regionerna. Tänk er bara hur det påverkar alla småföretagare här i Sydafrika. Majoriteten av alla verksamheter kräver ju stabil elektricitet och kan ju inte bedrivas annars. Kylar som slutar och matvaror som blir förstörda för multumbelopp är bara ett exempel. Tydligen går det inte lita på de annonserade tiderna för load sheddingen. Ibland skjuter de på schemat vilket gör att det inte går att planera sin verksamhet kring problemet heller.

Rösterna vi hör från de vi prata med är att de är förtvivlade och känner sig maktlösa i att de inte kan påverka. De menar på att elbolaget som bedriver dessa black-outs har monopol och sitter i sitsen pga. Kortsiktighet i att inte planerat för framtiden utan pengarna gott åt mutor och direktörslöner. En sidonotis är att vi löper risk att hamna i liknande situation i Sverige om kärnkraften stängs ner enligt rådande regerings planer. Då 40% av Sveriges elkonsumtion fortfarande kommer från kärnkraften och tillräckligt med stabila ersättare inte finns uppstår risken till behov av lastutjämning även i Sverige enligt somliga experter. Vi får väl se hur det blir men det känns ju definitivt som ett steg bakåt i utvecklingen speciellt nu när man upplevt det i första hand.

Tillbaka till köpcentret Cavandish Square så går vi nu runt i mörker och försöker fördriva tiden och hitta de få öppna butikerna som kör kassa noteringar med papper och penna. Vi kommer till food courten där ägaren till glasståndet fått fnatt. Han klingar i en ringklocka och skriker "Ice cream, ice cream" konstant. Han går en Louise med lågt blodsocker ordentligt på nerverna. Så pass att vi blir tvingade att lämna området.

Framme vid vårt Guesthouse De Moelen i Somerset West glider vi in på rummet med vårt bagage för att sedan snabbt glida vidare till den tropiska poolen på anläggningen. Här kunde vi njuta omlott i den uppbyggda oasen med exotiska växter. En som busade med Junie i skuggan och den andra plaskade i vattnet. Detta fortlöpte till sen eftermiddag då jag bokat en konsultationstid med tatueraren David. Efter ett lyckat möte bad vi om rekommendation för kvällen middag. Det blev Bossa, ett trevligt hak med god mat för både familj och ölförtjusta kompigäng.

Tisdagen till ära beslöt vi oss för ytterligare en roadtrip. Denna gången till Hermanus för att hoppfullt få möjligheten att skåda valar. Dagen bestod av mycket skojiga varianter om vart vi skulle. Härm anus. Where are we going? Her (m) anus. Denna trip på en och en halv timme enkel resa var väl värd den otroligt vackra klippkusten vi fick åtnjuta. Några valar fick vi inte syn på från vår landspaning. Dessa brukar annars gå att beskåda även från land under sommarmånaderna oktober- december då de uppskattar att "nuppa" i Hermanus bukten. Helt utan vattendjursbeskådan blev vi inte. Vi såg flertalet sälar hoppa och leka i vågorna vilket var en fröjd att få se och uppleva på nära håll.

Sista dag att omnämna i detta inlägg är förevigande Junie´s hand och fotavtryck på mitt bröst. En plan jag haft sedan länge och planering påbörjades dagen då hon föddes. Efter två konsultationer med tatueraren David och diverse utkast och förändringar via WhatsApp under veckorna vi varit här hade vi nu en färdig design som skulle tatueras in på mitt vänstra bröst, närmast hjärtat.

Det blev en komplett heldag på studion. Var på plats klockan 10 och lämnade inte förens kl 18. Började med lite justeringar för att få med alla små detaljer och få till rätt storlek. Men totalt blev det åtminstone 6h under nålen. De sista två genomfördes under strömavbrott i mörker. David hade som tur var förberett med batteripack och batteridriven tandläkarbelysning för att kunna slutföra gaddningen. Han berättade om hur en av hans maskiner gått sönder av strömspik när elen slagits på efter ett avbrott. Han uttryckte tydligt sin besvikelse över dessa "fu#%!ng load sheddings".

Öm och nöjd med kärleksförklaringen till min dotter på bröstet avslutades kvällen på bästa sätt Louise och Junie som haft en skön dag vid poolen med Uber Eats leverans när hungern kröp på.