Hola från Guatemala City!

December 22, 2014 in Guatemala ⋅ ☀️ 23 °C

Doften av vitlök, lime och tomatsås fyller det vackert inredda köket på calle 12. Eller vänta, lika bra att ta allt från början.

Flygresan till Guatemala gick smidigare och bättre än vi kunnat hoppas på. Med den envisa klumpen i magen orsakad av ändrade planer och utgifter för nya flygbiljetter gick vi genom passkontrollen. Enkelt och snabbt fick vi stämpel i passet och med taxibiljetten i handen gick vi ut för att omfamnas av nya intryck. En liten man visade oss in i en gammal taxibil och iväg åkte vi.

Hotellet vi bokade i sista minuten från flygplatsen i Miami levde upp till våra förväntningar och mer där till. Två dubbelsängar, stort kök, vardagsrum och en toalett i marmor, inte helt fel. Personalen i receptionen pratar engelska vilket är väldigt skönt eftersom min spanska är nästan bortglömd. Kvällen spenderade vi på hotellet för att samla tankarna och planera in lite aktiviteter. När våra magar började kurra gick vi tvärsöver gatan och åt på TGI Fridays.

Vi vaknade tidigt och gick ner för att äta en ordentlig hotellfrukost. Frukostbuffén var rätt lik den svenska förutom tortillas och en svart sörja som ingen av oss vågade prova. Eftersom det är en stor tidsskillnad (7h) passade vi på att ringa till våra föräldrar på morgonen. I lugn och ro gav vi oss sedan ut för att utforska staden. Vi bokade två utflykter hos Guatemalan Adventures. Imorgon ska vi med en personlig guide vandra upp för den aktiva vulkanen Pacaya. Vi blir upphämtade klockan 08.00 och vi har blivit informerade om att ha bra skor och jacka då det kan bli kallt. Ska bli riktigt kul och spännande. På torsdag ska vi besöka en av de största marknaderna i Centralamerika, Chichicastenango. Efter marknaden blir det en tur till Largo de Atitlán som ska vara en otroligt vacker sjö.

Eftersom vi har ett fint kök på hotellrummet passade vi på att köpa hem lite mat och god dricka. Just i detta nu står Uffe och lagar pasta och köttfärssås, vilken fantastisk kille jag har! Uffe te amo <3