Mardrömmen vi inte kunde vakna upp ur

December 21, 2014 in the United States ⋅ ☀️ 25 °C

Idag skedde en av de värsta sakerna som man kan tänka sig. Tanken var att vår resa till Centralamerika skulle påbörjas idag. Vi skulle flyga från Fort Lauderdale till El Salvador som vi bokat redan i början av april i år. Vi har även bokat boende och en äventyrsutflykt med klättring på vulkankrater med mera.

När vi vaknar upp lördagen den 20:e har vi ett mejl från Spirit Airlines om incheckning online vilket inte är något konstigt alls. Jag öppnar länken på min iPhone och försöker checka in oss genom alla dessa ofantligt många steg. Tilläggas kan att Spirit är USAs motsvarighet till Ryan Air hemma i Europa, med andra ord budget! Jag trycker naturligtvis accept på alla frågor som dyker upp på skärmen om att välja sittplats, inget extra osv.

Något diffust meddelande kommer slutligen med att vi förmodligen är incheckade. Vi tänker inte så mycket mer på det då det är mer än 24h tills vår flight ska avgå enligt de biljetterna som vi köpt.

Efter att ha firat pappas & mammas 50års dagar på restaurang så går vi in igen för att dubbelkolla så att allt är klart för morgondagens avresa . Till vår förskräckelse ser vi att de har ställt in vårt plan och ändrat avresan från 21 dec till 20 dec. Vi ska alltså flyga samtidigt som vi sitter på vårt hotellrum! Den hemska känslan i magen är svår att beskriva. Vad fan gör vi nu?!

Tydligen har jag via mejlet som kom kl 8am på morgonen accepterat förändringen utav datumen utan att reflektera något som helst utöver det. Vi ringer till Spirit Airlines och de säger bara att vi är "No Show" på vår flight och att de inte kan göra något åt det eftersom vi accepterat ändringen online. Det går inte heller något plan till El Salvador den 21 dec.

Vi försöker köpa nya flygbiljetter med ett annat flygbolag till El Salvador och går sedan och lägger oss vid 2am på morgonen galet oroliga över hur vår resa ska fortskrida. Den har ju inte ens hunnit börja!

Vi vaknar upp vid 8am och möts av ytterligare ett dåligt besked, biljetterna vi försökte köpa natten innan kunde inte bekräftas då de inte existerade längre... det finns alltså inga direktflyg alls till El Salvador.

Vi blir tvugna att vigda vår sökning för att lösa detta kaos som uppstått. Vi väljer att köpa flygbiljetter direkt till Guatemala City istället som skulle vara vårt nästa stopp på vår rundresa i Centralamerika efter 2 dagar i El Salvador. Biljetterna var naturligtvis svindyra, 9000SEK för mig och Louise. Men vad har vi för val?! Vi vill ju inte missa hela vår planerade resa.

Vi får stressa som in i bomben för att ringa runt till diverse instanser för att få rätt på allt. Vårt plan går nämligen kl 1pm från Miami International Airport. Inte där vi skulle lämna vår hyrbil. Ringer till DOLLAR Rent A Car och ändrar återlämningsflygplats vilket som tur var gick bra.

Sen var det bara att packa väskorna, checka ut och hoppa in i bilen och köra mot Miami.

Nu sitter vi på flygplanet till Guatemala City med 98% spansktalande passagerare. De övriga 2% är jag och Louise.