Satelit
Tampilkan pada peta
  • Hari 12

Feliz Navidad - God Jul

24 Desember 2014, Guatemala ⋅ ☁️ 24 °C

Vaknade imorse lagom till Kalle anka och hans vänner, eftersom vi är 7 timmar efter er där hemma i Sverige. Känns lite märkligt när man tänker på det. När vi går för att äta frukost så är det dags för er där hemma att snart öppna julklappar!

Vi startade vår dag med att gå till en inhemsk restaurang i närheten av vårt hotell och åt frukost. Vi har fortfarande inte bestämt var vi ska spendera julaftonskvällen. Vi är väldigt nyfikna på att fira jul som de gör här i Guatemala med deras seder och julmat. Därav att vi gav oss ut på en liten "casting".

Både jag och Louise hade bestämt oss för att vi skulle ge oss själva en julklapp och gå på massage. Vi tackar ödmjukast för sajter som TripAdvisor och liknande för alla råd och tips man får där, kanske kan passa på att tacka tomten en dag som denna? Vi hittar i alla fall ett ställe i Guatemala City som heter Nefertiti SPA som fått 5.0 av 5.0 i betyg. Grymt sa vi och begav oss dit med en karta från Facebook. Efter promenerat ett tag så undrar Louise hur långt det är kvar, jag kollar på Google maps och inser att det stället låg 2.3km från där vi startade. Men nu var vi redan halvvägs så ingen idé att återvända nu. Framme var det lite klurigt att hitta rätt men efter att Louise fått damma av sina spanskkunskaper och fråga efter vägen så lyckades vi komma rätt.

Ohboy, Om det var värt det! 1 timmes helkroppsmassage för 150 Quetzal. (Om vi inte har nämnt det tidigare så är det väldigt smidigt för oss svenskar att räkna Guatemalas valuta Quetzal eftersom 1SEK = 0.98Q). Med andra ord kostade massagen ca 150kr. Så jäkla underbart och avslappnande det var. Verkligen extra välbehövligt efter vår klättring upp på vulkanen Pacaya igår. Vi kan inte ge något annat är 5 av 5 i betyg, muey bien!

Mycket nöjda med vår start på julafton gick vi till Oakland Mall för att bestämma vilken bio vi skulle se. Vi fick nämligen 2st biobiljetter av hotellet när vi checkade in så vi tyckte det vore dumt att inte utnyttja det. Framme så bestämde vi oss för att vi ville se senaste delen av Hunger Games imorgon, på juldagen. Tydligen så är det helt stängt då och det går inga biofilmer. Så vi valde att se filmen idag istället. Varför inte bio på julafton tänkte vi glada.

Efter att jag shoppat ett par nya skor så hoppade vi in i en taxi hem till hotellet. Våra magar hade börjat kurra så vi ringde Room service för att beställa lite lunch. Eller rättare sagt Pool service blev det eftersom vi beställde maten upp till poolen istället där vi gottade oss. Fulla i magen och nydoppade tog vi hissen till vårt hotellrum för att göra oss i ordning för kvällen.

Klara tog vi taxi tillbaka till Oakland Mall för att kolla på bio, mycket smidigt och kostar bara 40kr.
    Vi köpte en meny med popcorn, nachos och dricka. Riktigt mysigt var det att kolla på bio tillsammans. Var bara vi och 4 andra personer i salongen som var för flera hundra, så nästan en privatvisning. Filmen i sig var också bra men vi orkade inte äta upp allt snacks, fick slänga de flest nacho chipsen.

Nu var det dags att bestämma oss var vi skulle äta vår julaftonsmiddag. Slutligen bestämde vi oss för att satsa på en buffé så vi kunde äta precis vad vi ville. Vi hittade en massiv julaftons buffé på ett 5-stjärnigt hotell i närheten, Barcelo som vi slog till på. Till maten delade vi en flaska Shiraz från Chile.

Nu är vi här på vårt hotellrum otroligt mätta, belåtna med vår julafton och lite smått luriga. Utanför skjuter de fyrverkerier över hela staden. Bland annat så de firar julafton här i Guatemala.
    På återseende - Nos veremos de nuevo.
    Baca selengkapnya