Chichicastenango - En färgglad marknad!

December 25, 2014 in Guatemala ⋅ ⛅ 19 °C

Klockan 07.00 var starten för vår utflykt till Chichicastenango och Lake Atitlan. Vilken ovanlig juldag det skulle bli!

Vi blev upphämtade och åkte tillsammans med åtta andra till marknaden i
    Chichicastenango, en resa som skulle ta tre timmar. Guatemala kallas ibland för den eviga vårens land på grund av det milda och behagliga klimatet som varierar mellan 14-23 grader. Vi åkte iväg i shorts och linne optimister och vikningar som vi är. Alla andra i bussen hade långbyxor, tjock tröja och jacka. Frusna kom vi fram till raststället, en restaurang som ägdes av en tysk man med öga för gott kaffe. Vi köpte en varsin kopp och förväntade oss kaffe ut över det vanliga (vår guide berättade stolt att Guatemala producerar världens godaste kaffe och att restaurangen serverade detta). VI blev tyvärr lite besvikna över smaken men uppskattade hur kaffet värmde upp våra kalla fingrar.

Vi njöt av att se Guatemalas vackra landsbygd susa förbi våra fönster. Gröna berg och dalar så långt ögat nådde och vägen som kantades av promenerande barn och vuxna klädda i färgglada kläder, fantastiskt. Marknaden i Chichicastenango som anordnas av mayafolket är öppen torsdagar och söndagar. Juldagen anses som en dag då man ska vara med familjen och ta det lugnt, det var därför mindre folk än vanligt på marknaden. Trots detta blev vi omringade av försäljare som ville sälja handgjorda tyger, flöjter och andra hantverk. Vi lyckades säga nej till de påstridiga försäljarna eftersom vi vet att vi inte kommer använda varorna hemma. Trots att solen började titta igenom molnen letade vi efter en varsin värmande tröja. Jag hittade en rosa poncho och Uffe tittade en tjock tröja samt en T-shirt.

Guiden visade oss byns kyrka som var både stor och vacker. Mayainvånarna använde kyrkan både för att be till den kristna guden men även till sina andra gudar. Mitt i kyrkan låg det stenblock som användes som altare och längst fram var det en Jesusfigur. Vi fick även på håll se kyrkogården och gravstenarna som enligt oss såg ut som utedass i olika färger.

När alla var klara med sina inköp åkte vi vidare till Lake Atitlan som av många poeter och författare anses vara världens vackraste sjö. Det kan mycket väl vara så att det stämmer. Vyerna ut över sjön när vår buss slingrade sig ner från krokiga bergsvägar, solen speglades på vattenytan omgiven av höga vulkaner var en mycket vacker syn. Det blev dags för lunch och vi valde en populär restaurang med specialiteter från Guatemala och Mayafolket som även hade fin utsikt. Tyvärr var maten inte jättewow men gick ner då vi var hungriga. Vi samtalade med ett trevligt amerikanskt par som också rest mycket. Efter lunchen tog vi en liten promenad längs sjön och sen blev det dags att hoppa in i bussen för att påbörja den 3 timmar långa resan hem till Guatemala City.

Resan gick bra och smidigt. Hemma på hotellet igen var vi mycket nöjda över vår utflykt och heldag men aningen trötta.
    När det blev dags för att gå ut och äta kvällsmat upptäckte vi att nästan inga restauranger var öppna. Så jag gick till slut med på att äta på donken till Uffes stora glädje. Tjing tjing sa Uffe glatt :)