Att simma i ett akvarium

January 6, 2015 in Mexico ⋅ ⛅ 27 °C

Höll på att skriva att idag har varit en jättebra dag men alla dagar är fantastiska här på andra sidan jorden. Vi har det så otroligt bra! Idag var som sagt inget undantag. Uffe tog bilen för att åka iväg och handla frukost medan jag gosade med hotellets tre katter. När min kock kom hem gjorde han varma mackor och bryggde kaffe till oss. När vi var mäta och belåtna vad det dags att trycka ner våra tillhörigheter i väskorna igen. Vi hade planerat att åka till en lagun i Akumal som heter Yal Ku. Den mycket trevliga italienska kvinnan som arbetade på hotellet tipsade oss om detta guldkorn.

Vi fick betala en avgift för att få komma in på det natursköna området. Vi tog på oss snorklarna och hoppade i det klara vattnet. Det var som att simma i ett akvarium. Fiskar av alla dess slag och färger simmade runt oss i den fridfulla lagunen. Vissa passade på att nafsa i våra fötter i förhoppning om att hitta planton. Vi hade tyvärr inget att erbjuda dem. Vi simmade ut mot mynningen där havsvattnet rullade in i stora vågor för att eventuellt se andra fiskar. Det gick lätt att simma ut men dock mycket tuffare att simma tillbaka in i lagunen på grund av vågorna. Vi fick oss ett litet träningspass minsann och det var skönt att få använda musklerna igen.

Vi simmade omkring ovetande om hur länge vi varit i vattnet. När man har mycket vackert att titta på susar tiden förbi. Våra kurrande magar indikerade att det var dags för lunch. Vi kände att vi var nöjda med Yal Ku och gick ut från området. Vi hittade en restaurang som hade utsikt mot havet. Jag beställde in en sallad och Uffe quesadillas med kyckling samt en varsin smoothie med banan, jordgubbar och apelsinjuice. Åh bara för man vill äta sallad betyder det inte att man vill ha lite mat. Blir tokig av att endast få några salladsblad och lite kyckling, tyvärr lär jag mig aldrig utan fortsätter att beställa in sallad. Längtar efter att få äta på Sallads and Smoothies när jag kommer hem :)

Back on the road igen, denna gången mot Cancun. Bilresan tog 1.5 timmar och jag kan konstatera ännu en gång att Uffe kör som en kung. Snabbt och säkert susar vi förbli lyxhotell, tacorestauranger samt här och där vilsna turister. Han har dock som tur är en fenomenal kartläsare vid sin sida måste jag lägga till.

Vi ska bo våra två sista nätter på Mia Resort som ligger mitt på stranden. Personalen hade till en början lite problem att hitta vår bokning. Det visade sig att hotellrummet var dubbelbokat. Vi blev erbjudna sviten och det tackade vi glatt ja till. Hotellrummet var stort och hade jacuzzi på balkongen och ett kök samt erbjöd en oklanderlig utsikt över stranden och havet. Det blåser en del här och vågorna rullar dag som natt in mot land. Vackert!

Middagen åt vi på en Australiensisk restaurang över gatan. Vi åt baby back ribs till förrätt och till huvudrätt tog jag lax och Uffe kyckling med ost och bacon på toppen. Efter maten tog vi ett kvällsdopp i havet och lekte bland vågorna. Lite sandiga efter havsbadet gick vi nästan ljudlöst ner i poolen (det var inte tillåtet att bada så sent). Det var inte jättekul i poolen så vi gick ut på vår balkong för att fylla upp och starta jacuzzin. Tjingeling från blötdjuren <3