Highland's Fullday Discovery

October 25, 2013 in Malaysia ⋅ 🌧 21 °C

Vi började vår dag med nybakade scones med hemmagjord jordgubbssylt och närodlat te, sån frukost skulle man önska varje dag.

Vid 08.45 var det dags att påbörja vår heldagsaktivitet med att upptäcka Cameron Highlands och vad detta vackra område har att erbjuda. Så vi hoppade in i en Land Rover och begav oss ut på äventyr.

Första stoppet var en fjärilsfarm som var lite oväntat spännande att se. Väldigt vackert med fjärilar i alla dess färger som flög fritt i ett jättestort växthus. Där var även diverse andra djur, bl.a. gigantiska vandrande pinnar och vandrande löv. Därifrån åkte vi till Raju's Strawberry Farm och köpte lite mumsiga jordgubbar som vi åt i bilen.

Vidare åkte vi upp i bergen för att se ett av de tre teplantagen som finns i Cameron Highlands. Det var otroligt vackert att se dessa vyer och bilder ger ingen rättvisa utan måste upplevas på plats enligt vår åsikt. Detta teplantaget var nästan 100 år gammalt och det var fortfarande samma tebuskar som blommade fortfarande.
    De som jobbar där har verkligen ett slitsamt arbete med att skörda, de får endast 0.20MR för 1kg te. På en dag kan de skörda ungefär 200kg per person vilket motsvarar 80 kronor för en dags arbete.

Nästa anhalt var Mossy Forest där vi vandrade en halvtimme genom regnskogen. Det var mycket skoj och omgivningen var som i en saga. Vår guide visade också mycket fascinerande växter som användes som alternativa mediciner m.m.

Efter detta åkte vi till tefabriken där allt te som konsumeras i Malaysia tillverkas. Vi tog även en liten lunch och njöt av den underbara utsikten från altanen som fanns där. Vid denna tiden runt lunchtid började även solen titta fram och det blev plötsligt mycket varmare i luften. Passade även på att införskaffa mängder med te och is-te sorter när vi ändå va på BOH fabriken.

Nästa ställe att besökas som Louise sett fram mycket emot var ett Buddistiskt tempel uppe i bergen. Det var verkligen fridfullt av en helt annan nivå än vad man är van vid. Även detta en härlig upplevelse.

På tillbakavägen mot vandrarhemmet så stannade vi till vid Rose Valley som var en botanisk trädgård med mängder med blommor av alla dess slag. Passade även på att karva en en kärleksförklaring till Louise på en kaktus ;-)

Efter en fullspäckad dag är vi nu tillbaka på vandrarhemmet Cameronian Inn (67kr/natt/pers)

Ska strax gå ner till byn och att äta middag för att sedan avnjuta foot reflexology (google it) och massage ikväll :) ska bli underbar och 60min kostar ungefär 120kr.

Puss & kram från malaysiska höglandet!