Resan till Cameron Highlands

October 24, 2013 in Malaysia ⋅ 🌧 20 °C

Efter tre spännande dagar i Kuala Lumpur blev det dags att lämna huvudstaden och åka inåt land till vackra Cameron Highlands - Malaysias Skottland. Innan vi lämnade Kuala Lumpur passade vi på att åka upp till Petronas för att se tvillingtornen invändigt och blicka ut över staden. Vi fick först åka upp till 43 våningen till något som kallas skybridge, en bro mellan de två tornen. Där träffade vi en svensk familj som tidigare bott i staden. De gav oss många tips och tillsammans åkte vi upp till 86 våningen med en hiss som färdades 7 meter i sekunden.

Vi besökte sedan Chinatown där jag köpte en väska och uffe ett linne. På vägen dit träffade vi en liten kattfamilj som bodde under en bil. Jag gick in på 7eleven och köpte tonfisk till dem. Så söta! Efter en snabbvisit på vandrarhemmet axlade vi våra backpacks och promenerade till busshållplatsen.

Resan till Cameron Highlands tog fem timmar med buss. Vägarna slingrade sig runt bergstoppar och några centimeter från däcken stupade vägen ner i vackra dalar. Trots den underbara utsikten var det svårt att hålla sig vaken på grund av de sköna sätena. Väl i Cameron Highlands var klimatet annorlunda, svalare och med mindre luftfuktighet. Så skönt att få andas in frisk luft utan avgaser och inte känna svetten pärla sig i pannan.

Vi åt en otrolig god måltid på en västerländskinspirerad restaurang. Uffe beställde en jättehamburgare som han nästan klarade att äta upp och jag en kyckling-och-svampblandning som serverades med ris. Beställde även en tallrik tofu. Till måltiden drack vi en jordgubbssmoothie samt en med ananas. Kvällen avslutades med lite shopping för Uffe. Imorgon ska vi på en heldagstur och njuta av massage.

Puss till er alla

/Louise