Satelliitti
Näytä kartalla
  • Päivä 10

Djungeltrekking och världens lägsta...

27. lokakuuta 2013, Malesia ⋅ 🌧 26 °C

Gårdagens nattsafari var mysigt, vi hoppade på flaket på en fyrhjulsdriven Jeep för att bege oss ut i djungeln för att förhoppningsvis få en skymt av några vilda djur. Vi åkte runt i ett par timmar med en liten malaysisk pojke som satt på taket och lyste med strålkastare runtom i träd och buskar, dock fick vi inte syn på så många vilddjur. Det vi lyckades se var ett par leopardkatter, vildgris, någon exotisk fågel och en gullig liten sengångare. Men det mest spännande djuret vi sett var nog skorpionen som vandrade utanför vår dörr ( se bild från igår).

Idag var det 3 timmars trekking och gång över världens lägsta hängbro, Canopy Walkway 35 meter över marken. Efter frukost blev vi hämtade halv 10 med båt som tog oss över floden till nationalparken. Först gick vi över den 600m långa hängbron Canopy Walkway för att sedan vandra upp i djungeln till en utsiktsplats för att njuta över vyn över det tropiska landskapet. Man blev bokstavligen dyngsur av svett efter bara några minuter, men det var bara att bita ihop och gå vidare. I vår grupp som vandrade ingick det förutom oss ett äldre tyskt par, en stor malaysiskt familj med 5 ungar och ett yngre bögpar från Italien, alltså en härlig mix.

När vi kom tillbaka till hotellet efter att ätit lunch så tog vi en lång skön, välbehövlig middagslur för att ladda batterierna.

Nu på kvällen gick vi ner till floden för att sätta oss på en mysig flytande resturang och äta middag. Undertiden vi sitter där och äter våra kycklingspett och nudlar så öppnar sig himlen totalt för världens monsunregn. Trapporna ner till floden ser bara ut som rena vattenfall, något man inte kan föreställa sig om man inte sett det i person. När regnet avtagit något (hade räknats som ösregn hemma) så bestämde vi oss för att jogga tillbaka till vårt hotell. Väl framme så slocknar lampan på verandan precis när vi sätter i nyckeln för att låsa upp dörren...vi inser ganska snart att det var strömmen som gått. Nu sitter vi här med levande stearinljus och sammanfattar dagen och tittar på alla roliga, fina, knäppa biler vi tagit under dagen.

Imorgon kommer bli en pers. Vi ska åka buss i 8 timmar till Georgetown på ön Penang. Men det ska bli härligt att komma till en ö för att förhoppningsvis kunna besöka "playan" och bada lite och ta det lugnt :)
    Lue lisää