Satellit
Vis på kort
  • Dag 11

First royal fuck-up

28. oktober 2013, Malaysia ⋅ 🌧 31 °C

då var det dags, efter ett antal smärre missöden så som att monsunsäsongen var tidig på östkusten så vi fick lägga om resplanen något och som att motorn på flodbåten la av påväg till nationalparken. Förutom detta har hela vår resa flutit på utan några som helst problem.

Men så idag var det dags för ett av de oförglömliga misslyckanden som är så jobbiga när de händer men också de man kommer ihåg och skrattar åt flera år senare. Jag ska börja från början.

Vår plan var att åka från Taman Negara till Penang Island för att komma till en ö då vi saknade strand och bad. Vi gick runt till de olika reseagenterna för vi ville ha så direkt tur dit som möjligt även om det kostade lite extra. Tillslut hittade vi en som lovade oss direkt minibuss från regnskogen där vi befann oss till Penang Island som skulle ta totalt 8h istället för 10h som de andra agenterna erbjöd. Detta kostade oss då 280kr/person vilket är ganska dyrt, men smakar det så kostar det väl tänkte vi.

Vi hoppar in i minibussen kl 10 på morgonen som planerat och när vi har åkt i 5 timmar så stannar bussen i Cameron Highlands (där vi kommit ifrån 2 dagar tidigare) och de förklarar att den bussen vi skulle byta till som gick till Penang Island redan hade gått och det gick ingen ny förens dagen efter...
    Ända sättet att ta sig dit nu var tydligen med lokalbuss och ett antal byten i olika städer.

Suck! :( efter lite tjafs fick vi tillbaka lite av våra pengar och bussbiljetter till nästa stad.
    Vi åkte i två timmar till och kom till en busstation i Ipoh, inte många som kunde flytande engelska där kan jag säga. Men hjälpsamma var de ändå, det kom en busschaufför som förstod var vi ville åka och sa att hans buss gick till en större bussterminal där det gick bussar. Lite billigare biljett också 5kr/pers.

På bussen bestämde vi oss för att hela dagen var ju ändå förstörd på resande så vi kunde lika gärna skippa Penang och bege oss direkt till nästa mål som var paradisön Langkawi som ska ha de finaste stränderna i hela Malaysia. Väl framme vid nästa bussterminal får vi reda på att nästa buss till Kuala Perlis (där färjan till Langkawi går ifrån) går först kl 02:30
    Ungefär då 9h att vänta...för att sedan sitta ytterligare 6h på buss innan vi är framme. Alltså sammanlagt blir det ett dygn på resande fot.

Nu sitter vi här på McDonalds (tack och lov för 24h öppet) i någon muslimsk stadsdel i väntan på bussen. Anledningen till att vi vet är att den är muslimsk är att Louise är ett levande byte för de flesta männens stirrande blickar när vi går förbi och vi har inte sett många kvinnor utan täckt hår. Men vi håller hoppet uppe, som sagt även detta är en upplevelse. Vi hade aldrig åkt lokalbuss eller vistats i dessa områden om inte detta (miss)ödet inträffat. Kanske något att berätta för barnbarnen ;-)

Nu hoppas vi på fem underbara dagar på Langkawi!
    Skål till er alla med en kopp donken-kaffe <3