Thaiboxning i Bangkok

November 12, 2013 in Thailand ⋅ 🌧 33 °C

Klockan halv nio var vi åter i vår lilla hyrbil på väg till Bangkok och resans sista etapp. När vi närmade oss den gigantiska huvudstaden möttes vi av en minnesvärd syn. En rökridå av avgaser omringade staden och vi tittade på varandra och tänkte "ska vi verkligen in där". Uffe trampade bestämt på gasen och snart var vi inne i dimman.

Vi lämnade in bilen men fick vänta ett tag då de skulle kolla upp ett hjul som det var problem med. Vi höll våra tummar att de inte skulle säga att det var vårt fel för då skulle det bli massa extra jobb med försäkringen som hade via en tredje part. Skadan var som tur var redan registrerad av kontoret i Phuket och vi kunde ta en taxi till vårt fyrstjärnigahotell Atrium (185 kronor per natt och person). Vilken lyx vi möttes av! Vi behövde inte öppna taxidörren själva och väskorna togs om hand direkt. Rummet var inte klart när vi kom och som plåster på såret (trots att det var vi om var tidiga) fick vi välja en varsin cocktail och vänta i baren. Nöjda och glada knaprade vi nötter och njöt av en Mojito och en Mai Thai.

Efter att ha kollat in vårt lyxiga hotellrum promenerade vi för att hitta tatueringsstudion som Uffe kollat upp. På vägen kom vi på att vi inte ätit lunch och gick in på närmaste restaurang som såg okej ut. Jag beställde en Cesarsallad och en kall mjölk och fick min sallad men istället för mjölk fick jag en vit-och rosa vätska. Trots att jag pekat i menyn blev det fel och vi insåg snart att de inte kunde någon engelska. De tog tillbaka drickan och kom senare ut med en iste. Fick förklara så gott det gick att det inte var det jag beställde. Uffe hade inte mer tur. En Pad Thai med kyckling beställde han men fick med skaldjur. Fortfarande hungriga gick vi ut från restaurangen och kom fram till att detta var den näst sämsta restaurangen vi varit på under resan (kinesrestaurangen i Singapore ligger fortfarande i topp).

Vi tog en taxi hem men chauffören hade stora problem med att förstå var vi bodde någonstans trots vi hade alla uppgifter. Vi bad honom ringa hotellet för vägbeskrivning och lärde oss att det är så man ska göra för att komma hem i Bangkok.

Något som vi länge sett fram emot var Thaiboxning och ikväll var det dags. Vi träffade en privat taxichaufför som hette Kola som först körde oss för att köpa biljetter (400kr styck) och sen till arenan. Vi fick sittplats nära ringen och med en öl i handen tittade vi på medan de tävlande dansade för att be till gudarna om tur. Det var 9 olika matcher och de första var verkligen lättviktare, kunde inte väga mer än mina 56 kg. När det var dags för huvudmatchen var stämningen på topp, alla tjoade och hejade. Så mycket stryk killarna kunde ta! Jag som tjej tyckte det var superkul att se och jag kommer garanterat försöka se mer matcher i framtiden.

Vi lyckades efter många om och men få en Tuk Tuk att köra oss hem. Trafiken i Bangkok går knappt att beskriva. Bilar, mopeder och Tuk Tuks trängs i mängder på gatorna och de minde fordonen fuskar gärna när det är trafikstockning genom att köra om på fel sida av vägen. Det var en mycket spännande och kul hemfärd. Lite småhungriga går vi in på hotellets restaurang för att äta sen mat (klockan var elva). Vi somnade senare mycket nöjda över dagen.

P.S har lyckats spärra mitt ena kontokort och tappat bort det andra. Bra jobbat där Louise!

Kram från oss