South Korea
Wau-san

Seoul, Korea

April 2 in South Korea ⋅ ☁️ 13 °C

Auf dem Weg nach Bali mache ich noch einen Tag Stopover in Seoul. Liegt ja quasi auf dem Weg.
      Auf den ersten Blick wirkt hier alles sehr aufgeräumt, sauber und organisiert. Apple Pay geht im Vergleich zu Guam wieder, auch wenn man für die Bahntickets Bargeld braucht.

„Seoul (koreanisch [sʌ.ul/sɔʊl]) ist die Hauptstadt Südkoreas. Der amtliche koreanische Name lautet „Besondere Stadt Seoul“ (서울특별시 Seoul Teukbyeolsi). Diese Bezeichnung weist auf den Status als Hauptstadt und auf die verwaltungspolitische Gleichstellung gegenüber den Provinzen hin.

Die Einwohnerzahl von Seoul beträgt etwa 9,8 Millionen (2019). Die Stadt ist das Zentrum der Metropolregion Sudogwon (수도권, 首都圈), in der etwa 25,4 Millionen Menschen (2015) leben und damit etwa ein Drittel der gesamten Koreanischen Halbinsel. Sudogwon gilt als einer der sechs größten Ballungsräume der Welt und ist der viertgrößte Wirtschaftsraum der Welt.
      Neben ihrem Status als Hauptstadt ist Seoul zudem das Finanz-, Kultur- und Bildungszentrum Südkoreas. 15 der Fortune-Global-500-Unternehmen haben ihren Hauptsitz in Seoul, darunter Samsung, LG und Hyundai. Weiterhin richtete die Stadt die Olympischen Sommerspiele 1988 aus und war einer der Austragungsorte der Fußball-Weltmeisterschaft 2002. Als historisches Zentrum Südkoreas und Ursprungsort der Koreanischen Welle und des K-Pop verzeichnete Seoul im Jahr 2018 über 9,5 Millionen Touristen und war damit die zehntmeist besuchte Stadt der Welt.
      Bereits 18 v. Chr. bis 475 war Seoul die Hauptstadt des Königreichs Baekje. Von 1394 bis 1910 war sie die Hauptstadt der Reiche Joseon und des Koreanischen Kaiserreichs. Zur Hauptstadt der Republik Korea wurde sie im Jahr 1945 erhoben. Auch Nordkoreas Verfassung sah Seoul als rechtmäßige Hauptstadt vor, bis eine Verfassungsänderung von 1972 Pjöngjang zur Hauptstadt der Volksrepublik erhob, wo die nordkoreanische Führung seit Ende des Zweiten Weltkrieges einen provisorischen Regierungssitz eingerichtet hatte.“

התחבורה הציבורית כאן מעולה!

August 14, 2016 in South Korea ⋅ ⛅ 27 °C

כל כמה דקות יש רכבת. אין סיבה לרוץ לרכבת כי עוד רגע תגיע אחרת.
      יש כ"כ הרבה קווים שונים ולמרות שבמבט ראשוני המפת קווים נראית מאיימת, עכשיו היא ממש ברורה לי ונוחה.
      למה בישראל אנחנו תקועים עם רכבת ישראל, למה...

안녕 Korea!

October 11, 2016 in South Korea ⋅ ⛅ 18 °C

Uppstigning vid klockan 8 för att äta frukost då det ingick på vårt hostel. Vid klockan 10 kom det en bil och hämtade oss och körde oss till flygplatsen. Allt flöt på bra och vi satt och tog det lugnt i loungen samt åt lite innan det var dags att kliva på planet till Korea vid 12:30 tiden. Det tog cirka 2 timmar sedan var vi på sydkoreansk mark! Vi hämtade väskorna, fixade simkort samt tog ut pengar, sen satt vi oss på tåget in till Seoul då flygplatsen ligger cirka 50 minuter med tåg ifrån Centrum. Vi tog där tunnelbanan vidare och började söka efter vårat hostel. Det heter Nanu guesthouse och ligger i Hongdae. När vi väl kom dit var klockan runt 7 och vi vilade en stund innan vi gick ut och sökte efter mat. Det blev grillad kyckling i massor! Mer intressant än så blev inte dagen då vi var väldigt trötta så vi gick tillbaka till rummet och bara tog det lugnt. Imorgon får det bli mer sightseeing!
      Juste vi hittade även på sibylla här, väldigt oväntat!

Exploring Seoul

October 12, 2016 in South Korea ⋅ ⛅ 17 °C

Vi tog en sovmorgon och åt en sen frukost för att sedan ge oss iväg mot tunnelbanan. Vi besökte city hall samt andra riktigt fina ställen, ett otroligt färgstarkt land som gör sig lite extra fint på bild. Efter att ha gått runt i flera timmar var det dags att leta efter lite street food, det blev först friterad kyckling då det är ett säkert kort. Vi gick och gick och kom tillslut till en marknad där vi ännu mera, bland annat något som liknade en pannkaka med Nutella, banan och corn flakes i. Gott men väldigt kladdigt, efter några sekunder hade jag hela händerna samt ansiktet full i choklad. Vi köpte lite "nödvändiga" grejer så som en liten tvättkorg och ett handdukshårband.
      Väl tillbaka i rummet möttes vi av en drös 10-12 åringar som var ivriga på att hälsa på koreanska. Gulliga tyckte vi i början, men det ändrades snart då dom höll igång hela kvällen och omöjligt att komma in på toa då alla skulle duscha, jaja större problem hade man väl kunnat haft. Nu är det sent och jag ska sova! Godnatt

Wau-san