Spain
Estadio el Arcángel

• Day 21–23

Rabo de Toro

April 4 in Spain ⋅ ⛅ 18 °C

De enige associatie met Cordoba die ik bij aankomst met deze stad heb is de ietwat lompe Seat Cordoba model 1993. Een persiflage op de schoonheid die Cordoba als stad uitstraalt.

We parkeren onze Cato op slechts 10 minuten van het historische centrum. Het laatste vrije plaatsje. Een goed voorteken.

De joodse wijk is ons eerste doel. Binnen de oude stadspoorten in het heerlijke zonnetje een aaneenschakeling van prachtige historische gebouwen. Het is siësta tijd en dat betekent een oase van rust in de smalle straatjes. We bezwijken voor een charmant terras. Een heerlijke salade met pan en een glas Verdejo op de 23ste verjaardag van onze jongste zoon Ties. "La buena vida espanola".

Langzamerhand dringt tot ons door dat Cordoba de bakermat is van de culturele en economische ontwikkeling van Europa.

In de Romeinse tijd groeit Cordoba uit tot hoofdstad van de gebieden Andalusie en Extramadura. In 300 na Chr. heeft Cordoba meer belangrijke gebouwen dan Rome.

De komst van de Moren (Moslims) vanaf 711 na Chr. bracht veel wetenschappelijke en filosofische kennis vanuit het Midden Oosten. Cordoba groeide uit tot de grootste stad ter wereld rond het jaar 1000 na Chr. met ca 450.000 inwoners. Toen het culturele , commerciële en financiële centrum van de wereld.
      (Dordrecht, de oudste stad van Nederland (!), kreeg in 1220 na Chr. haar stadsrechten!)

Ik (Nico) kreeg het voorrecht om de Mezquita, de Moorse Cathedraal van Cordoba te bezoeken. No perros toegestaan. Bob moest buiten blijven. Het gebouw is imposant. Ik heb het in een filmpje proberen vast te leggen, maar je moet het zelf beleven. De katholieke pracht en praal van de kathedraal schuurt met de ingetogenheid en soberheid van de Moorse bouwkunst, maar is ook indrukwekkend.

Vrijdagochtend om 9.30u melden wij ons met Bob in de fietskar bij Baja tours. Jonas, een jonge zuiderbuur uit Roeselaere, is onze gids voor de Cordoba Bike Highlights Tour. Terwijl de stad nog moet ontwaken, fietsen wij door de smalle straatjes, langs de prachtige paleizen, kerken, parken en beelden. Jonas vertelde ons op zeer plezante wijze met veel inhoudelijke details en achtergronden over de diverse locaties. Cordoba heeft als enige stad ter wereld 4 vermeldingen op de lijst van erfgoed van Unesco waaronder
      jaarlijks in mei het festival van de patio's.

S middags fietsen we naar de Madinat Al-Zahra. Een ruinestad die in de 10e eeuw op ca 7 km van het centrum werd gebouwd. Na slechts 75 jaar werd de stad verwoest. Vanwege een autorally konden we niet bij het terrein komen. Helaas sport (?) en cultuur konden zich die middag niet met elkaar verenigen.

Rabo de Toro, een authentiek andalusische stoofschotel, kon ik uiteraard bij het avondmenu (21u) niet weerstaan. Daarmee was ook in Cordoba de cirkel weer rond.

Mijn cluppie won vandaag op historische wijze (6-0) van van 020. Matthieu daarna eveneens op historische wijze Paris-Roubaix. Vergeef me dat ik ietwat euforisch de "pen" heb gehanteerd.

Nicos 2. Besuch

November 13, 2023 in Spain ⋅ ☀️ 24 °C

Nico war wieder da und es war die aller schönste Zeit 🫶🏻 Ich konnte ihn zum Glück mit viel Sonne begrüßen und ein paar coole Aktivitäten waren für dieses Wochenende auch angesagt!: calisthenics, electrolunch, Fußball; und ansonsten viel entspannen und die Sonne genießen! 🌞🧡Read more

Estadio el Arcángel, Estadio el Arcangel