Suriname
Zorgvliet

Zonnen, pannenkoeken en voetbal!

May 27, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag waren we alleen met Don. Gaby en Reyes (zoontje) waren naar de stad, naar het ziekenhuis. Hanneke en ik hebben eerst lekker uitgeslapen en daarna een lekker ontbijtje gegeten.
      De zon was er weer vandaag (geen regen in de grote regentijd yesss) dus besloten we in de zon te gaan liggen. We spreidden een kleedje voor het huis (bijna op de weg) en gingen lekker liggen. We smolten bijna weg onder de zon, zo heet was het.

We lagen gewoon lekker te zonnen, toen ik ineens iets over mijn benen voelde lopen. Hanneke schrok ook op want het beest raakte haar ook. Bleek het een hagedis te zijn! Kan gewoon hier in Suriname.

De buurvrouw van Gaby en Don (de moeder van Gaby) heeft een hondje, Missy. Hanneke en ik speelden even met het beestje en hebben toen zn "hok"/waterbak enzo helemaal schoongemaakt omdat het best wel vies was.

Als lunch kregen we heeeeerlijke roti. Een plaat met pompoen en kerrie-eieren. Echt heel erg lekker! Dat kan ik elke dag wel eten.

's Middags heb ik niet zoveel gedaan maar tegen de avond hebben we lekker pannenkoeken gebakken (en gegeten). Daarna zijn we met Don meegegaan naar het voetbalveld waar hij ging voetballen met wat mannen uit de buurt. Het was best wel leuk om te zien en een keertje mee te maken. Op het veld waren allemaal padden die echt mega groot waren. Niemand (behalve wij) keek daar van op haha!

Nu zitten we na te kletsen op de veranda. Gaby en Reyes komen zo thuis dus dan kunnen we nog even horen hoe het met hun gaat. Daarna is de dag al wel weer om :)

*Op de foto's zie je de heerlijke roti, een langslopende koe (heel gewoon) en Hanneke die pannenkoeken aan het bakken is!*

Naar Mariënburg!

May 24, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Alweer ons laatste nachtje bij Fanna gehad. Na een lekker ontbijtje met Fernandes (even de koelkast leegmaken dus frisdrank bij het ontbijt haha) hebben we de rest vaarwel gezegd. We namen de taxi naar Mariënburg. Hanneke kent mensen die daar wonen en ze hadden ons uitgenodigd een tijdje bij hun te verblijven. Best wel spannend maar vooral heel lief van die familie!

De taxichauffeur was een beetje verbaasd dat we daar heen wilden en kende zelfs de weg waar de familie woont niet. De taxirit was best wel lang, bijna een uur. Het was wel een hele mooie rit, door heel mooi landschap. We zagen heel veel verschillende huizen dus konden een beetje zien hoe de mensen hier wonen. Sommige huizen zijn supergroot en nieuw, andere juist klein en vervallen.

Uiteindelijk kwamen we bij het huis van Gaby, Don en hun zoontje. Ze hebben hun huis zelfgemaakt en is heel mooi! Zeker vergeleken met andere huizen hier. Ze ontvingen ons en waren gelijk super gastvrij. We hebben de hele middag met hun gekletst en ze hebben heel veel verteld over hun leven hier.

De ouders (en broertjes/zusjes) van Gaby wonen hiernaast dus die hebben we ook gelijk ontmoet. Echt superlieve mensen allemaal.

's Middags zijn we langs allemaal winkels geweest om inkopen te doen voor als we naar het binnenland gaan (maandag). Daar zijn de winkels veel duurder dus wilden we alvast wat spullen inslaan om mee te nemen. Gaby en Don namen ons mee naar allemaal winkels waar we superveel spullen hebben gekocht.

's Avonds hebben we hele lekkere soep gegeten, met rijst en ei. Echt heerlijk! We waren echt heel moe geworden dus zijn we niet al te laat gaan slapen. Gaby wilde nog allemaal eten voor ons bakken maar dat hebben we even verschoven naar morgenochtend (gebakken banaan als ontbijt dus, nu al zin in!!).

* Op de foto's zie je het huis waar we verblijven en "onze" straat*

Bakabana, cheesecake, zuurzaksap & Djogo

May 25, 2017 in Suriname ⋅ 🌧 28 °C

Vandaag bestond onze dag vooral uit eten eigenlijk.. We begonnen de dag met bakabana. Dat is gebakken banaan op zn Javaans. Beetje wennen aan gefrituurd eten op de vroege ochtend maar het was heel erg lekker.

Vlakbij het huis van Gaby en Don is een oude suikerfabriek en een oide rumfabriek. Het is een beetje vervallen en een deel is gesloopt maar we wilden wel graag even kijken bij wat er nog over was. We liepen ernaar toe en ineens liep een man uit het dorp met ons mee om een rondleiding te geven. Hij vertelde over het leven van de arbeiders in de fabriek en joeg de killerbees voor ons weg. De gebouwen die er nog staan, waren best wel indrukwekkend om te zien. Heel groot en vervallen.
      Onze persoonlijke gids wist precies wat elk gebouw was en waar we wel en niet konden komen.

We zagen tijdens onze wandeling een heleboel hagedissen. Die zien we ook steeds als we op de "veranda" zitten bij het huis. Ze hebben hele mooie kleuren en zijn echt best groot.

Toen we de fabriek helemaal gezien hadden, zijn we teruggelopen en hebben we nog even gechilled. 's Middags kwam Don en zei hij dat ie nog even naar een andere plek ging en of we meewilden. Dat wilden we natuurlijk wel. Hij bracht ons naar een gebied aan het water. Een soort parkachtig iets waar je het water en de zonsondergang kon zien. Onderweg kocht hij een paar Djogo's: literflessen bier en casavechips. Bij die plek moest hij ook nog bewakers controleren voor zijn werk dus liet hij aan ons zien hoe dat in zijn werk gaat.
      Het was heel gezellig. Don vertelde heel veel over zijn leven en hoe het hier in Suriname allemaal werkt.

Op de terugweg kochten we nog meer Djogo en zijn we nog ergens anders gaan chillen. Toen we richting huis gingen, kwamen ook Gaby, haar moeder en haar zoontje terug van de stad. We hebben met z'n allen gegeten (hele lekkere casave-/bananenprut met kousenband, rijst en soep).

's Middags hadden we al cheesecake gemaakt dus dat hebben we ook nog gegeten. Cheesecake hier is niet de kwarktaart die we in Nederland kennen, maar letterlijk cake met geraspte kaas. De cake is heel luchtig (10 eieren, 10 schepjes suiker, 10 schepjes meel) en lijkt een beetje op hele verse eierkoek. Na het bakken ging de kaas eroverheen. Het was eigenlijk wel lekker maar wel een beetje gek om die zoete cake met de hartige kaas te eten. Gaby zei dat ze dit ook maakt als iemand jarig is of als er iets te vieren is.

Gisteren had Hanneke heel slecht geslapen dus had Gaby zuurzaksap gekocht. Zuurzak is een soort vrucht en het sap (en de bladeren) hebben een kalmerende werking. Superlief dat ze dat had gekocht. Dat hadden we vandaag dus ook nog gedronken.

Het was een hele gezellige dag vol Surinaams eten, niet verkeerd! ;)

*Op de foto's zie je de verlaten fabriek, één van de vele hagedissen, nog meer van de fabriek, een geweldige selfie met Hanneke en de Cheesecake*

Heel veel niks doen en even naar de stad

May 26, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 31 °C

Weer een dag in het mooie, rustige, chille Mariënburg. De dag begon vandaag met een lekker Hollands ontbijtje: wit puntje met pindakaas (en een stukje niet zo Hollandse cheesecake). Lekker!
      Vandaag hebben we niet zoveel gedaan. Het zoontje van Gaby en Don begint aan ons te wennen dus ik heb al heel veel spelletjes domino's gedaan, met dezelfde dominostenen heel veel "biggie biggie bbq's" (hele grote bbq's) gebouwd en duizend keer het gebrul van dinosauriërs aangehoord én nagedaan. Heel leuk haha!

Pas rond 3 uur hebben we het huis verlaten om even de stad in te gaan. Gaby en Don hadden een afspraak in de stad en wij wilden er ook wel even uit, dus gingen mee. De stad is zeker 45 min rijden maar hier vinden ze dat helemaal niet ver. We gingen langs een paar winkels om nog wat te kopen. Ineens ging het weer keihard regenen.
      We kochten onderweg nog bara's (eindelijk!!!) langs de weg en bij een soort bakkertje hele zoete gefrituurde koeken. De bara's waren superlekker met een soort sambal maar die koeken waren echt te zoet naar mijn smaak. Wel leuk om een keer geprobeerd te hebben.

Het was al best laat toen we weer "thuis" waren dus zijn we lekker gaan eten. We aten een soort groentesoep met allemaal Surinaamse (of nouja, niet-Nederlandse) groentes. Er zat oker in en nog allemaal dingen waarvan ik de naam niet meer weet. Lekker in ieder geval ;)

's Avonds heb ik de apps op de iPad (die worden gebruikt op de school in Brownsweg) nog even getest zodat ik precies weet hoe die allemaal werken. Verder hebben we nog lekker buiten gezeten met de familie. De ouders van Gaby waren er ook bij en het was echt heel gezellig. Daarna ben ik gaan slapen.

*Op de foto's zie je de avondlucht in 'onze straat', een vogeltje (die zijn hier heel gewild) en de Surinaamse cheesecake*

Zorgvliet