Sweden
Kukkolaforsen

Kukkola

June 20, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 15 °C

Heute geniessen wir noch etwas die Ruhe auf dem Campingplatz und spazieren mit den Hunden. Am Nachmittag fahren wir dann weiter. Ziel ist Kukkola. Gestern hat uns der Pfarrer empfohlen, da anzuhalten. Er erzählte von „Wasserfällen“, allerdings nicht von hoch oben, sondern eher flach. Wir finden den Ort gut, es ist offensichtlich ein richtiger Anziehungspunkt. Es gibt hier einen Campingplatz und ein Hotel und ziemlich viele Appartementhäuser. Die Stromschnellen sind schön, allerdings kein Vergleich zum Rheinfall.
      Wir spazieren durch die Anlagen und besichtigen das Freiluftmuseum. Nebenbei können wir auch einige Fischer, die hier traditionellerweise mit grossen Keschern fischen, beobachten.

Kukkolaforsen

June 15, 2022 in Sweden ⋅ 🌧 13 °C

Nu börjar vår Norrlandsresa bli på allvar. Vi kör förbi Skellefteå, Piteå med avstickare till Pite Havsbad, Luleå, Kalix och Haparanda för att slutligen landa vid Kukkolaforsen 2 mil uppströms Torne älv. Nu är vi i Tornedalen som är mitt emellan Finland och Sverige. Här äter man inte gravad lax med hollandaisesås, - i stället äter man Dopp i kopp. Smält smör med hackadl lök i koppen, gravad lax, rökt sik och kokt potatis som doppas. Fisken självklart fångad i forsen, - så jäkla gott! Sitter man dessutom 20 meter från forsen med Finland 300 meter bort blir upplevelsen omöjlig att slå!
      I forsen fiskar man med håv. På våren tar man lax som är på väg upp och i juli-augusti är det siken som är på vandring. Vi såg flera med håvar såväl på svenska som finska sidan men ingen fångst så länge vi tittade.
      Vi har fortfarande 8 mil kvar till Polcirkeln men det är ändå tur att mörkläggningen i husbilen fungerar så bra. Ute blir det aldrig mörkt!
      I morgon fortsätter resan upp i Tornedalen innan vi svänger nordväst med riktning Kiruna och Abisko.

Kukkolaforsen, Kukkolankoski