Sweden
Lycksele Golfklubb

2 x golf

June 20, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 14 °C

Vi har kört långt de senaste dagarna så nu ligger vi still. I stället blir det två rundor på Lycksele Golfklubbs 9-hålsbana. En bollslukare av rang men med fördelen att man oftast hittar lika många bollar som man slår bort. Smal fairway, typ 50 meter, omgärdad av ljung, blåbärsris, högt gräs och bäckar med väldigt strömmande vatten. Det går åt mer tid att leta bollar än att spela men banan är vacker och vädret är väldigt fint så det är helt OK. Samtidigt får man nog hålla med damen vi träffade som sa att banan är bäst på hösten, - nu är den nyöppnad så det är ett tag dit.

Lycksele har annars stora likheter med Grekland, mitt på dagen är det väldigt varmt och är man snäll får man en ouzo. Till middag serverades en utsökt Pasta Carbonara ackompanjerad av ett förnämt vin från Rhone-dalen serverade i stabila och stötsäkra plastglas.

Kvällen förgylldes av våra grannar, Anders och Kristina, som bjöd in oss till sitt förtält och lite snacks. De är ideella föreståndare som har säsongsparkerat sin husvagn, håller ordning och reda på klubben och försöker se till att allt fungerar. De har en del att jobba på...

På bilderna kan man se utslaget över vattnet på 9:e hålet, utsikten från vår husbil och lite annat smått och gott från vår husbilsvistelse.

I morgon styr vi mot Östersund, - mitt i Sverige.

Farväl Midnattssolens rike

June 19, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 13 °C

Vår resa söderut fortsätter. Strax söder om Jokkmokk passerar vi Polcirkeln men nu åt fel håll. Tyvärr inte mycket att göra någonting åt eftersom vi ändå ska tillbaks till Helsingborg så småningom. Via orter som Moskosele och Arvidsjaur kommer vi slutligen till Lycksele Golfklubb som blir vår hamn för natten.

Vi har lämnat Norrbotten och är nu i något som känns Mellansverige, alltså Västerbotten. Innan vi lämnade lyckades vi ändå dokumentera världens finaste busskurer som tillhör länstrafiken i Norrbotten. De finns överallt utmed vägarna och man blir lika glad varje gång man ser dem. Något annat som blev väldigt påtagligt men inte lika kul var renarna. Sällsynt korkade går det helt oberörda i vägrenen och betar tills de kommer på att gräset är grönare på andra sidan vägen. Det gäller att vara väldigt uppmärksam för de finns i mängder!

En lite annorlunda syn var den skenbart vita slalombacken lite norr om Moskosele. Vi måste bara kolla och på närmare håll visade det sig att de slagit in hela backen i vit presenning. De måste ha gett sig den på att vara först att öppna när vintersäsongen börjar genom att spara backen över sommaren.
      Älvarna är överfulla i snösmältningen och vattnet hittar nya vägar genom strandskogen som här i Kalixälven.

Golfklubben ligger underbart vackert utmed Umeälven och även om den bara har 9 hål ska det bli kul att pröva den i morgon!

Lycksele Golfklubb