Tajikistan
Binokoron

Dushanbe

September 18, 2023 in Tajikistan ⋅ ☀️ 28 °C

Ankunft in Dushanbe und damit Ende des Pamir Highway, der zweithöchsten befahrbaren Bergstraße der Welt, den ich von Osch mit einem Abstecher ins WakhanTal komplett mit dem Fahrrad gefahren bin. Zwei Monate hat die Durchquerung des Tianshan Gebirges in Kirgisistan mit dem anschließenden Pamir Highway gedauert. Seit vielen Jahren ganz weit oben auf meiner Wunschliste und schon konkrete Planungen: Einmal ist mir der unbezahlte Urlaub gestrichen wurden, das zweite mal kam mir Corona dazwischen. Jetzt hat es geklappt. Einmal mehr konnte ich mir einen großen Wunsch erfüllen.Read more

Dushanbe/Душанбе - Dag 2

June 29, 2022 in Tajikistan ⋅ ☀️ 43 °C

Dushanbe is een bijzondere stad. Veel grote moderne gebouwen langs erg nieuwe hoofdstraten, terwijl de wat kleinere zijstraten veelal bestaan uit kleinere huisjes met vaak half verharde wegen. Hierom, en omdat de grote flatgebouwen grotendeels leeg staan, ook de winkelruimtes op de begane grond, voelt de stad heel nep en Dubai imiterend aan. Toch is de stad daardoor erg interessant en de moeite waard om te bekijken.

Na wat gevraagd te hebben in het hostel, blijkt de Pamirs weer veilig te zijn. De Pamirs liggen in GBAO, Gorno-Badakhshan Autonomous Region, een autonome regio in het oosten van Tajikistan. Voor deze regio heb je een Permit nodig om erin te komen. Daarnaast is Tajikistan als land 30 dagen visumvrij voor Europeanen, maar moet je je binnen 10 dagen wel hebben geregistreerd bij de overheid. Dus van dat visumvrije komt uiteindelijk niet heel veel terecht.

Lopend door de stad viel me op dat de haag langs de hoofdweg weer was opgebouwd. En jawel, op meerdere momenten was de weg opeens leeg, en kwamen er kleine groepjes auto's voorbijrazen. Toen ik in de bus zat terug naar het hostel, was er net zo'n moment gaande, en stonden we stil op de weg. Het duurde maar en duurde maar, dus de rest van de bus volgend ben ik maar gaan lopen. Op Google Maps keek ik waar ik heen moest, toen opeens weer een lange stoet voorbijkwam. Ik keek op, zoals een mens doet, maar voor een agent die vlakbij stond zag dit er blijkbaar uit alsof ik een foto maakte, dus hij wilde m'n telefoon hebben en m'n fotoalbum zien. Uiteindelijk heeft ie een paar foto's verwijderd, gaven we elkaar een hand en kon ik weer verder. Toch draaide het hart even overuren.

Dushanbe/Душанбе

July 9, 2022 in Tajikistan ⋅ ☀️ 47 °C

Hoewel het gisteren weer wat beter ging, heb ik mezelf vannacht weer helemaal geleegd door over te geven... Het plan was om vandaag om terug te keren naar Dushanbe, en dat heb ik maar doorgezet. Wat er niet in zit, kan er immers ook niet uit. Dus om 5:00 ben ik de deur uit gegaan om naar de "terminal" te lopen vanaf waar de shared taxi's naar Dushanbe vertrekken. Onderweg werd ik opgepikt door een auto die me ernaar toe bracht, en daar bleken we de eersten te zijn. Uiteindelijk werd het wat drukker met 4wd's, maar om 6:30 waren we gelukkig de eersten die vertrokken, ik met een zakje op schoot!

In de auto zaten, naast de chauffeur, een man, twee meisjes en ik. Het verbaasde me dat we met zo'n lege auto vertrokken, maar binnen een half uur werd de auto gevuld door een vrouw (verwant aan de meisjes) en twee jongens. En ik was zowaar niet de enige zieke in de auto, want de vrouw en één van de meisjes moesten zich ook overgeven aan het overgeven. Na halverwege nog een man te hebben opgepikt, duurde de rit uiteindelijk 13,5 uur en was ik dus vrij opgelucht dat we op de bestemming waren aangekomen.

Binokoron