Phnom Penh - dag 2

November 12, 2018 in Cambodia ⋅ 🌙 29 °C

To tuktuk or not to tuktuk? Dat is een zeer goede vraag!

Na lekker uitslapen en een ontbijtje binnengespeeld te hebben, zijn we naar het koninklijk paleis gewandeld. Maar bleek dat het al gesloten was om 11u voor de middag pauze. Pech! Dan maar verder wandelen naar het Independence Monument. Dat was nog mooi maar aan een zeer druk rondpunt. We besloten dan maar om een tuktuk te nemen naar de Russian Market om er te eten. Die bleek beneden onze verwachtingen. Qua verkoop van spullen was deze te vergelijken met de Central market van gisteren. Maar qua voedsel was de hygiëne en geur echt walgelijk en was onze honger vergaan. We zijn dan maar iets verder een vers sapje gaan drinken.

Na de middag stond het Tuon Sleng Genocide Museum op het programma. Hier namen we een audioguide voor enkele dollars extra, maar de extra uitleg die we hierdoor kregen was echt de moeite. De uitleg was trouwens in het Nederlands. Het was een zeer leuk maar alweer emotioneel bezoek. Het museum is een oude gevangenis (ervoor een school) van de Rode Khmer van Pol Pot waar mensen werden gefolterd om (valse) getuigenissen af te leggen. Nadat ze hun getuigenis hadden ondertekend werden ze naar de killing fields gebracht om geëxecuteerd te worden. Vaak werden ze hier gedood door knuppels ipv van geweren, omdat kogels te kostbaar waren.. Gedurende de jaren 75 tot 79 is ongeveer 20 à 25% van de totale bevolking van Cambodja gestorven/vermoord. Toch wel een absurd hoog getal voor maar 4 jaar van macht. Alle mensen die gestudeerd hadden of die maar een greintje verstand hadden, moesten eraan geloven. Maar ook veel mensen op het platteland stierven door het harde werk en hongersnood. Het absurde was dat dit lang door het westen ontkend is geweest. De Rode Khmer mocht zelfs jarenlang in de VN blijven zetelen. De Zweden hebben zelfs actief Pol Pot blijven steunen tot begin de jaren 90. Voor ons was dit een hele interessante geschiedenis les.

Na ons bezoek aan het museum namen we een tuktuk naar de avondmarkt. Dit verliep niet van een leie dakje. Onze chauffeur reed eerst in de juiste richting maar besloot toen om rechtsomkeer te maken. We begrepen er niet veel van en vroegen na vijf minuten wat hij deed. Maar ons Cambodjaans bleek zo goed als zijn Engels helaas. Toen zag Steven dat de man de Russian Market had aangeduid op zijn Google maps. We hebben het hem drie maal getoond op de kaart waar we moesten zijn en uiteindelijk hebben we het zelf maar ingegeven op zijn gsm. De weg zelf moeten uitleg aan je taxichauffeur ... we vinden dat straf! Maar toen we uiteindelijk waren aangekomen met een vertraging van een halfuur, konden we er toch om lachen.

Na uiteindelijk aangekomen te zijn, genoten we nog van wat streetfood op de avondmarkt. We dineerden op een van de tapijtjes. Lekker eten en lekker gezellig! 😊