Luang Prabang - dag 2

December 5, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 30 °C

Deze ochtend wat proberen uitslapen en op het gemakje ontbijten en klaarmaken. Gisteren waren we al eens aan het koninklijke paleis gepasseerd, maar het was middagpauze, dus konden we niet binnen. Vandaag ons wat beter geïnformeerd en in de voormiddag zijn we dan toch binnengeraakt. Binnenin konden we de verschillende kamers van vroeger bekijken. Zo was er een grote hal waarbij de muren en het plafond volledig bezet waren met mosiacs en waarbij verschillende taferelen werden uitgebeeld. Helaas waren foto's niet toegestaan. Buiten konden we kijken naar de autocollectie. 5 auto's in totaal en allemaal gesponsord door Amerika, behalve een. De Toyota werd door Japan geschonken.

Hierna zijn we de hoofdstraat nog eens afgelopen en hebben we ons toch een keer laten gaan en hebben we wat souvenirs gekocht. Ondertussen was het al middag en besloten we iets te gaan eten. Half per ongeluk zijn bij een iets chiquer restaurant uitgekomen. Het was een typisch Laotiaans restaurant wel. We probeerden de tasting platter waarop een pikant slaatje van groene groentjes lag, Laotiaanse saucis met gefrituurde look, zeewierbladeren met sesamzaadjes en een chillydipsaus met beef jerky in en als laatste een stoofpotje van kip, erwtjes en boontjes. Alles smaakte echt heerlijk, al was het soms ook wat pikant. Daarnaast aten we ook nog een vis met basilicum en citroenblad saus gebakken in een bananenblad. Ons laatste gerechtje was "do it yourself"-stijl. Hierbij kregen we twee soorten sausjes, een van kleverige rijst en een gebaseerd op aubergines. Daarnaast kregen we verschillende groentjes en kruiden zoals chilipepers, gember, look, boontjes, pindanootjes,radijsjes, wat noodles, enz. Dit alles moesten we in een slablad steken en opvouwen en tada opeten natuurlijk. Wie ons kent weet natuurlijk dat we heel fel kunnen genieten van lekker eten, dus dit was een activiteit op zichzelf voor ons.
    Na onze lekkere lunch besloten we om wat langs de rivier te slenteren en uiteindelijk nog iets te gaan drinken.

Deze nacht zitten we weeral op een bus, om nog noordelijker te gaan tegen de grens met Thailand.