Luang Prabang

December 4, 2018 in Laos ⋅ ⛅ 26 °C

De nachtbus was beter dan de vorige hoewel we niet perse meer geslapen hebben. De wegen waren vreselijk en met de tussenstops gingen de lichten telkens aan. Maar er was deze keer voldoende plek om te liggen. Het waren deze keer ligzetels voor een persoon.
    Deze busrit kwam met een hoogtepunt in de ochtend. Letterlijk een hoogtepunt, vuile denkers! We werden wakker met een zicht boven de wolken uit. De bus was ‘s nachts een berg opgereden en kwam met zonsopgang boven toe. Zalig wakker worden met zo een zicht! Je vergeet meteen de slechte nacht of toch voor even.

Toekomen aan ons hotel met de tuktuk, zakken afzetten en ontbijt zoeken. Na een lekker ontbijt verkende we met nieuwe energie het oude stadsgedeelte van Luang Prabang. Wat shopjes binnen en buiten, een of twee wats (tempels) bezocht en stoppen voor chocoladekoeken en croissants mee te nemen als lunch. Het koninklijk paleis langs buiten bekijken want het was gesloten. Dan de lunch en een zonodig siësta!

In de namiddag, de post bezoeken en dan naar een uitkijkpunt om van de zonsondergang over de mekong te genieten. Tussen de massa een plekje vinden was niet eenvoudig. Maar het zicht was de mensenmassa meer dan waard! Gelukkig ging het merendeel vroeg weg en genoten we volop van de rode gloed over de bergen en mekong rivier. Hierna maakten we de avondmarkt onveilig. Helaas het enige wat we kochten was ons avond eten. Een buffet vol noedels, groenten, fruit en kroepoek samen met een visje, spek en sauciskes van de barbecue. Heel lekker! Als dessert volgde er nog een fruitshake en voor Tat nog een chocolat-cinnamonbun. Hierna zat het dagje er weer op.

We genieten volop van Laos met haar genereuze, vriendelijke inwoners en chille sfeer. Het is hier veel rustiger dan in Vietnam of Cambodja. Dit is meer ons idee van genieten. 😎