• Day 77

Kubah National Park - dag 3

January 9, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 25 °C

Het was een bewogen nacht. Toen Tat terugkwam van een nachtelijke toiletbezoek zag ze een muis op haar bed. Ze was zo geschrokken dat ze enkel kon schreeuwen "Een muis!" Steven lag in het bed ernaast en werd half wakker. Tat schreeuwde nog eens "Een muis op mijn bed!" Steven klopte op het bed, maar het beestje had wat meer nodig om weggejaagd te worden. Het rende achter onze grote rugzak en dan van de ene kant van de kamer naar de andere kant. Uiteindelijk waren we allebei klaar wakker en kropen we met een niet zo gerust hart terug in bed. De slaap won uiteindelijk wel en er waren geen verdere voorvallen.

Voor onze laatste dag in het park deden we een laatste wandeling. Deze was naar een viewpoint, wat betekende bergje omhoog. Het eerste deel van de wandeling was afzien en Tat kreeg al flashbacks aan een verschrikkelijk bergbeklimming in Tanzania. Na veel binnensmonds gevloek was het eerste steile deel voorbij. Natuurlijk was het nog steeds bergop, maar meer gestaag. De viewpoint gaf een super uitzicht over de vallei onder ons. We zagen een berg in de verte en een grote rivier die zich opsplitste in verschillende zijrivieren. We zagen ook veel groen, dit maakte ons blij 😊

Na de wandeling was het tijd om terug naar Kuching te gaan. Helaas vonden we geen "grab" in de buurt. Dit was niet zo verwonderlijk vermits we wat in the middle of nowhere zaten. Gisteren hadden we wel geluk gehad, maar deze keer niet. We vroegen voor vervoer aan de ranger van dienst en deze zei iets van een minivan aan de grote weg. Dus gingen we hier naartoe en er was inderdaad een soort van bushokje in hout. Maar er kwam geen minivan, we hadden ook geen info gekregen van de uurregeling. Uiteindelijk kregen we toch een grab te pakken en konden we terug naar de stad.

In de namiddag gingen we iets drinken in een gezellige buurt. We merkten dat er iets aan de gang was. Er passeerde een soort van stoet. We dachten er niet veel over na en gingen opzoek naar avondeten. We vonden een hip restaurant dat groot was, maar ook leeg! Het eten was wel lekker, maar om eerlijk te zijn had alles ons gesmaakt na onze daagjes in de jungle. Buiten bleek de stoet verder te gaan en vrij groot te zijn. We vroegen wat er aan de hand was en blijkbaar was het de stadsprocessie voor Chinees nieuwjaar! We vonden dit een beetje raar vermits Chinees nieuwjaar pas in februari is. Maar we zagen inderdaad de kenmerkende dansende dranken. De stoet bleek ook in de straat van onze hostel te passeren. Dus bleven we natuurlijk een tijdje kijken. Er was een altaar wat verder en daar gingen de draken altijd naartoe om een rituele dans te doen. Het was heel leuk om te zien. Het leek wat op carnaval, maar toch wel anders natuurlijk.