• Day 122

Cairns - dag 2

February 23, 2019 in Australia ⋅ ⛅ 32 °C

Vandaag een spannende dag. Weer een bucketlist item dat geschrapt kon worden. We gingen namelijk naar het Great barrier reef! Na wat zoeken hadden we een boot gevonden die drie plekken deed van het rif en die aangeraden was voor duikers. We hadden twee duiken op voorhand geboekt. Het was een vrij dure activiteit in vergelijking met onze uitstapjes in Azië. Maar het was het waard! Op de boot ontmoetten we een ouder koppel uit de VS. Zij waren ervaren duikers, morgen gingen ze zelfs hun 500ste duik doen, wauw! Wij waren nog newbies in vergelijking. Nadat de boot was vertrokken begon de briefing voor de duik. Alles was vrij duidelijk vermits we dit nog maar een tiental dagen geleden geleerd hadden. De boot was wel vrij groot en druk, een 80tal mensen konden erop. Wij zaten in een groep van 8 duikers. Dit was wat anders dan met onze padi cursus. Maar nogmaals daar waren we echt verwend. Het was al snel tijd voor de eerste duik. Hup in het water en via een touw naar beneden. Tat moest wat meer op haar gemak voor haar oren, maar het ging al veel vlotter dan de vorige keer. De rest verliep ook vlot. De tijd vloog voorbij. Uit het water duikfles afzetten en nog wat snorkelen, terug eruit en eventjes wachten tot we aan de volgende plek waren. Weer een duik en daarna middageten. Dit smaakte ons, want van al die waterpret krijg je honger. We hadden oorspronkelijk twee duiken geboekt, maar voor een kleine prijs konden we nog een derde doen. En we konden het ons natuurlijk niet laten. De derde duik stelde niet teleur, al was er wel wat stroming. Tat had terug blaren van te spannende zwemvliezen en dus hielp Steven wat mee door haar voort te trekken. Maar het was geweldig! We zagen verschillende grote vissen, ze waren echt enorm! Sommige waren 1.5 meter lang, echt cool om te zien. We zagen ook een stingray en een schildpad die we lang hebben kunnen volgen. Dan waren er de reuzenzeekomkommers en de "giant clams". Die laatste waren enorme schelpen en als we zeggen enorm dan bedoelen we ook echt gigantisch! De schelpen waarin je een voet/been zou verliezen moesten ze toeklappen. Tijdens de tweede duik zijn we ook door verschillende "swim throughs" gezwommen. Dit zijn doorgangen in het koraal, waar je tussen zwemt. Bij de derde doorgang was het eerder een tunnel en niemand wou eerst gaan, de instructeur is moeten terug komen om ons te overtuigen. 😜 Dan is Tat maar eerst gegaan en Steven laatste haha. Het was een super toffe dag en het Great barrier reef heeft zeker niet teleurgesteld.

Na de boottocht zijn we te voet terug gewandeld langs het water. We zagen terug de pelikanen en ook een soort papegaaien. In ons appartementje aten we de overschot van gisteren op.