United Arab Emirates
Jumeirah Beach

Cooling off

August 27, 2019 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 38 °C

A wander in the morning found us at La Mer Beach, a shoreline on the Arabian golf, with street art and a harmonious blend of contemporary and minimalist design. We returned at night to see it all lit up and enjoy some of the amazing food.Read more

La Mer - Kalifornien grüßt Dubai

February 11, 2023 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 22 °C

Der Stadtteil Jumeirah 1 hat nicht nur einen attraktiven öffentlichen Strand, sondern mit "La Mer" ein wunderschön gestaltetes Viertel, welches auf einer Länge von 2,5 Kilometern ein buntes, hippiges und vielseitiges Stranderlebnis bietet. Zwei Buchten sind durch eine künstliche geschaffene Halbinsel (Dubai eben) verbunden. Noch ist es nicht komplett fertig gestellt, doch die Bauaktivitäten störten nicht wirklich.

Hier lag auch unser Hotel "Rove La Mer", welches ich uneingeschränkt empfehlen kann. Ich verbrachte insgesamt 4,5 Nächte, Claudia über 10. Tolles Ambiente, neu und stylisch, abends auch mal Live-Musik, privater Standabschnitt, sehr leckeres Essen, Shuttle in die City und abends nette Spazierstrecke in die entgegengesetzte Richtung. Und je nach Zimmer Blick auf die Skyline von Dubai. Die meisten Hotels hatten übrigens Zimmerkarten aus Bambus - nett und nachhaltig.

Das stylische La Mer

March 26, 2021 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 28 °C

Den Nachmittag und frühen Abend verbrachten wir in dem stylischen Viertel La Mer. Hier gibt es zig Restaurants und ein paar Läden, Strand, hippe Bars, Street-Art-Gemälde, Palmen und eine gechilllte Atmosphäre.
      Zum Essen waren wir im Masti, einem indischen Fusion-Restaurant - sehr zu empfehlen 🤤

Strand La Mer

March 2, 2022 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 22 °C

Die Füße tun uns heute morgen immer noch weh und so beschließen wir es mit der Expo heute etwas entspannter angehen zu lassen und fahren mit dem Taxi zu La Mer, einem Strand mit im industrial Style angelegten Bars und Restaurants. Zwei Liegen kosten hier 240 AED (ca. 60€). Da entscheiden selbst wir uns dann für einen Platz im Sand/Sonne. Sonnenbrand für Peter vorprogrammiert 😜! Aber der Ausblick vom Meer aus entschädigt : Die Skyline und sogar den Burj Khalifa gibt es zu sehen. Mittagessen im Catch22 runden den Vormittag ab. Und für Anki gibts als Überraschung im Restaurant noch ne Fotobox. Das lässt sie sich nicht nehmen 📸Read more

Number one in everything

April 2, 2022 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 28 °C

Första april vaknade vi igen till ett Dubai utan ett moln på himmeln. Idag blev det åter en mer aktiv dag för att hinna bocka v så många sevärdheter och bucketlist-checkar som möjligt nu när vi är i Dubai. Eftersom vi tagit den röda linjen på sightseeing bussen tidigare bestämde vi oss för att sikta in oss på blåa linjen idag. Linjen som körde åt andra delen av Dubai med bland annat The Palm som en del av rutten. Eftersom det är väldigt stränga alkohollagar i Dubai blev vi kreativa med att stoppa ner pilsner i gamla nötmix-påsar som visade sig vara perfekt storlek för en 500ml burk. Övriga turister på dubbeldäckaren med öppet tak måste tänkt att vi älskade nötter väldigt mycket som bokstavligen öste i oss det. Efter en intressant rutt ut på den så berömda människoskapade palmön som även kallas väldens åttonde underverk. Det är en ganska bra symbol för Dubai som helhet, de lever efter signumet "större är bättre". Dubais prins Sheikh Hamdan bin Mohammed som har oändligt med cash har ambitionen att Dubai ska vara nummer 1 inom allt, som han själv uttryckte det "I want Dubai to be number one. Number one in everything". Väldens högsta byggnad, världens största mall, världens största pool, världens största inomhusakvarium osv. Där passar denna artificiellt byggda ö format som en palm. Hör är det bara fantasin som sätter gränder. Inte plånboken. Las Vegas är det närmaste jag varit tidigare som har liknande mentalitet kring byggnationer som Dubai.

När Junie varit så duktig och hängt med på sightseeingbussen så lovade vi henne att hon skulle få besöka ett lekland. Vi hoppade av rutten vid Ain Dubai Ferris Wheel, väldens högsta pariserhjul med tanke på "nr 1 in the world som vi pratat om tidigare. Vi tog en trevlig lunch vid en mexikans foodtruck med taco och corona öl.

Sen var det dags för Junies höjdpunkt på resan så här långt, leklandet Munchkin Monster på Tr88house. Det var en success. 1h lek och bus med Junie, pappa och farfar i bollhav, tunnlar och annat barnsligt kul.

Apropå renligheten som vi nämnt tidigare bland annat i Louise första inlägg möttes jag av en scen som tog priset idag. När jag gick för att pissa på en offentlig toalett utan på ön där Ain Dubai är beläget så står en kille med mopp utanför och hälsar trevligt när jag ska gå in. Han följer sedan efter mig med 1m avstånd och moppar efter mig för varje steg jag tar till pissoaren. Ställer sig sedan längs väggen och väntar till jag pissat klart och följer mig sedan med moppen som en svans till handfaten där jag tvättar händerna och sedan ut genom dörren igen. Very weird. Men sen har de ju de absolut renaste toaletterna jag varit på i mitt liv också. Påminner lite om Singapore i nivån av renlighet.

Härnäst hade vi ytterligare en bucketlist-check i sikte. Magic Garden Dubai som är…ja ni gissade rätt, världens största blomsterkonstellation. Vi njöt av promenad i parken med alla dess färger och lite bilder med Instagram-vänliga bakgrunder. Svårt att ta in storheten av det de skapat men upplevelsen är ändå mäktig.

2/4 Är sista heldagen i Dubai då vi reser vidare i natt på vår resa mot Cebu Island i Filipinerna. Morgonen började med lite planering och dividerande hur vi skulle säkerställa att vi hade giltiga PCR test som är ett av alla ankomstkrav till filipinerna. Efter lite eftersökning hur viktigt kravet faktiskt var och överenskommelse att Junie skulle hänga med farmor och farfar till stranden begav sig jag och Louise på en promenad till en drop-in klinik som tog PCR tester. Riktigt härligt med lite egentid bara vi två. Vi gick och njöt av värmen och diskuterade alla upplevelser vi varit på bara vi två innan barn. PCR testet gick snabbt och smidigt. Vi stannade till och köpte jordgubbar och dricka på vägen tillbaka till lägenheten. Sen passade vi på att nyttja gymmet och bada vid en av poolerna tills resten av resesällskapet kom hem från stranden.

Vi funderade på om vi kunde maximera vår Dubai-vistelse på något sätt innan vi skulle ge oss vidare på vårt äventyr. Då vi köpt ett antal vouchers för olika aktiviteter som vi gjort under våra dagar i Dubai så hade vi 2 stycken kvar som vi gärna ville nyttja. Vi lyckades glädjande få passning av Junie även på kvällen av mina snälla föräldrar så att jag och Louise kunde ta en taxi längst ut på The Palm Pointe där vi gick på Reel Dinner Cinema, en bio med servering av mat. Det var mycket trevligt och lyxigt att få förrätt, huvudrätt och dryck serverat inne på biografen i bekväma fåtöljer under tiden vi satt och kollade på The Lost Island. En lättsmält och rolig actionkomedi med Sandra Bullock och Channing Tatum.

Ett lyckat avslut på 5 härliga dagar i Dubai. Nu återstår bara resan till Cebu och se om vi blir insläppta i Filipinerna.

Summerat av första gången i Dubai för egen del blir det som helhet ett positivt intryck, väldigt vänlig service om än fruktansvärt ineffektiv. De har enormt många gästarbetare som står givakt att serva men inte särskilt effektivt. Även omde inte förstår en fråga nickar de svarandes "Yees.." och ler utan att man får hjälp med det man behöver. Man kan ju inte få allt. Men fantastiskt god mat som passade alla i resesällskapet även Louise som vegetarian. ;-)
      Hit reser jag gärna fler gånger även om nedsidan är att det är snäppet dyrare än hemma i Sverige att leva.

Jumeirah Beach